steun vpro

Drankje tegen Alzheimer Souvenaid “te snel op de markt”

Drankje tegen Alzheimer Souvenaid “te snel op de markt”

Het anti-Alzheimer drankje ‘Souvenaid’ is door Nutricia te snel op de markt gebracht.

Dat zegt Prof. Philip Scheltens, de man die in opdracht van Nutricia het product (mede) ontwikkelde aanstaande zaterdag 24 januari, in het Radio1-programma Argos. Volgens Scheltens was zijn onderzoek naar de werkzaamheid van het drankje nog niet afgerond. Nutricia bracht het middel in het voorjaar van 2013 op de markt. Souvenaid is inmiddels in tal van landen in de handel, waaronder Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Engeland,  en ook in Argentinië en Brazilië. Later dit jaar is het mogelijk ook in de Verenigde Staten verkrijgbaar.

“Ik denk dat het onderzoek nog niet klaar was en ik had graag de tijd gehad om het verder uit te werken"

Prof. Philip Scheltens
“Terugkijkend vind ik het jammer dat het toen al (in 2013, red.) naar buiten is gekomen, dat had voor mij niet gehoeven” zegt Scheltens, “ik denk dat het onderzoek nog niet klaar was en ik had graag de tijd gehad om het verder uit te werken". Maar het bedrijf was ‘eager’ om het op de markt te brengen.”

Neuroloog Scheltens, directeur van het Alzheimer Centrum van het VU Medisch Centrum, werd in 2013 door vakgenoten hevig bekritiseerd vanwege de kwaliteit van zijn wetenschappelijk onderzoek naar Souvenaid.  De aangetoonde werkzaamheid zou wetenschappelijk niet bewezen zijn.  Het yoghurtdrankje bestaat uit een mix van vitaminen en mineralen en zou een gunstig effect hebben op de geheugenfunctie van mensen met beginnende Alzheimer.

Volgens  Nutricia valt Souvenaid in de categorie ‘medische dieetvoeding’. Naar aanleiding van de commotie rond Souvenaid gaf minister Schippers de Voedsel- en Warenautoriteit (nVWA) in mei 2013 opdracht om te beoordelen of Souvenaid voldoet aan de regelgeving voor dieetvoeding. De nVWA liet Argos weten dat het onderzoek nu, ruim anderhalf jaar later, nog steeds niet is afgerond.

Hoeveel mensen wereldwijd – al dan niet via tussenkomst van een arts – het middel gebruiken, wil Nutricia niet zeggen.  Eén flesje Souvenaid , de door Nutricia aanbevolen dagelijkse dosering, kost in Nederland bijna 4 euro.

Dick Bijl, hoofdredacteur van het geneesmiddelenbulletin, zegt in Argos dat hij vindt dat wetenschappelijk onderzoek de werking van Souvenaid niet heeft aangetoond. “Ik kan me voorstellen dat mensen denken: baat het niet dan schaadt het niet en hopen dat het helpt. Maar het is weggegooid geld.”

Voorafgaand aan de uitzending van 24 januari 2015 stelden wij een aantal vragen aan Nutricia en Pfizer. De reacties van Nutricia en Pfizer zijn in de bijlagen te lezen.