Mojo trekt steun in aan wetsontwerp doorverkoop concertkaartjes

Mojo trekt steun in aan wetsontwerp doorverkoop concertkaartjes

Zaterdag 28 november in Argos (Human, VARA, VPRO), 14.00 uur, NPO Radio 1

Concertorganisator Mojo staat niet langer achter het wetsvoorstel van SP en CDA dat de omstreden doorverkoop van concertkaartjes aan banden moet leggen. Volgens Mojo gaat de wet niets aan de huidige situatie veranderen.

 

‘Ik denk dat de wet geen verschil gaat maken, niet voor de bezoekers en ook niet voor de organisatoren’, zegt Mojo-woordvoerster Marjanne Manders in Argos. ‘We zijn er zeker niet op tegen, maar we zien niet dat de wet verschil gaat uitmaken.’

 

De Wet Doorverkoop Toegangskaarten werd in 2010 aangenomen door de Tweede Kamer en ligt nu ter goedkeuring bij de Senaat. De wet verbiedt onder meer dat toegangskaarten voor evenementen te koop worden aangeboden tegen een prijs die meer dan 20 procent boven de oorspronkelijke verkoopprijs ligt.

 

SP-Senator Arda Gerkens is verbaasd over het nieuwe standpunt van Mojo. Gerkens diende het wetsvoorstel ruim vijf jaar geleden als Tweede Kamerlid in, samen met Nicolien van Vroonhoven-Kok van het CDA. ‘Ik had toen wel alle medewerking’, zegt Gerkens. ‘Het merkwaardige is dat die medewerking er nu niet meer is, en het is mij niet helemaal duidelijk geworden waarom niet.’

 

Mojo, de grootste concertorganisator in Nederland, heeft zich altijd verzet tegen de dure handel in tweedehandskaartjes. Het bedrijf heeft ook bij de Tweede Kamer gelobbyd voor het wetsvoorstel en was een van de grote gangmakers van de campagne ‘Weet waar je koopt’. Daarin wordt de consument afgeraden een kaartje te kopen in het zogeheten secondary ticketing-circuit - meestal bestaand uit websites waar tweedehands kaartjes te koop worden aangeboden. Maar nu geeft Mojo zijn verzet op.

 

Mojo is eigendom van de Amerikaanse internationale concertorganisator Live Nation. Die is ook eigenaar van kaartverkoper Ticketmaster, waar Mojo zijn kaarten te koop aanbiedt. Opmerkelijk genoeg
kocht Ticketmaster eind 2014 de secondary ticketing-site Seatwave. Daardoor is Live Nation nu eigenaar van zowel verkopers van eerstehands als tweedehands kaarten. Die situatie leverde bij Mojo de nodige discussies op, zegt woordvoerster Manders: ‘Het was voor ons iets waar we nooit aan gedacht hadden.’

 

De eigendomsconstructie leidt tot opmerkelijke situaties. Zo waren de kaartjes voor het concert van rockband Muse, 9 maart in Ziggo Dome, in no time uitverkocht via Ticketmaster, terwijl er binnen enkele minuten al honderden, duurdere kaartjes te koop waren op Seatwave, de dochter van Ticketmaster. Het Vara-programma Kassa berichtte daar eind oktober over.

 

Seatwave hanteert geen maximumprijs voor het aanbieden van kaartjes en kan op dit moment ook niet 100 procent garanderen dat het niet om een nepkaartje gaat. ‘

 

Wij zijn van mening dat het geld naar de artiest moet en niet naar een tussenpersoon’, zegt Manders. ‘Maar als je als een soort Don Quichot dat probeert tegen te houden en het lukt niet, dan is dat fact of life.’

 

Overigens krijgt het wetsvoorstel ook kritiek van Willem van Boom, hoogleraar burgerlijk recht aan de Universiteit Leiden. Van Boom noemde de wet onlangs op een deskundigenbijeenkomst van de Eerste Kamer omslachtig, onder meer omdat gedupeerden hun geld moeten zien terug te krijgen via de rechter. ‘Dat is allemaal theorie, want in de praktijk gaat niemand die gezond verstand heeft naar de civiele rechter voor de bedragen waar we het hier over hebben.’

 

Deze kwam aflevering door een samenwerking tussen Paulien Sewuster van Argos en Atze de Vrieze van VPRO 3voor 12.