Heeft Escher gelijk?

Gielijn Escher is niet alleen een uitstekende maker, hij verzamelde een leven lang de mooiste affiches van anderen.

Net verscheen het prachtboek Living for posters over Gielijn Escher (1945). Escher raakte al in zijn prille jeugd gefascineerd door en spelenderwijs vertrouwd met de affichekunst. Vorige week opende Boijmans van Beuningen een tentoonstelling van zijn werk, en ook van de fraaiste affiches uit zijn collectie. Deze monografie begeleidt de expositie. Escher is niet alleen een uitstekende maker, hij verzamelde een leven lang de mooiste affiches van anderen. In VPRO's De Avonden mopperde hij er op woensdag 6 juni lustig op los: de meeste affiches die tegenwoordig worden gemaakt zouden bol staan van de kitsch en de schuld legde Escher bij 'al die ontwerpbureaus'. Verschillende reacties bereikten de redactie.

Iemand viel Escher bij: 'Gielijn Escher is de Henri Matisse van de Nederlandse afficheontwerpers. Verzadigde kleurvlakken die analoog zijn en daarom naar de hand van een maker verwijzen en niet zoals tegenwoordig vaak naar machines (computers), de grafische toolbox, Photoshop etc.' Een andere luisteraar werd juist kwaad: 'Wat een ontzettend stigmatiserend, jaloers en kortzichtig beeld op de huidige ontwerpwereld vanuit een fossiele benadering van het vak. Jammer, dat zal je Gert Dumbar niet horen zeggen!’ Luister en oordeel zelf.