#CB12: Een ode aan literair Rotterdam

Laurence de la Porte ,

Rotterdam. Bekend van de haven, de Euromast en de Koopgoot. Het is echter ook de Grote Stad van de Literatuur als we verschillende auteurs en performers van het Rotterdam Project mogen geloven. Zij brengen een ode aan de letteren uit de havenstad. Zo draagt presentator Arie Boomsma voor uit het werk van Cor Vaandrager en geeft Jan Hoek een originele interpretatie van De Nieuwe Stijl.

GEZIEN
Rotterdam Project, Crossing Border, Cuatro, 16 november 2012

LITERATUUR

De ‘mooie stad achter de duinen’ is vanavond eventjes het toneel van Rotterdam. Arie Boomsma geeft een stoomcursus Rotterdamse poëzie: hij brengt gedichten van Cor Vaandrager en Riekus Waskowski. Erik Jan Harmens draagt zijn ‘financiële gedichten’ voor en Jan Hoek leest zijn Marktplaatspoëzie. Het geheel wordt gepresenteerd door Elfie Tromp, redacteur literair tijdschrift STRAK.

PLUS
Waar Arie Boomsma op televisie nog jongeren over de streept trekt of uit de kast duwt, is hij hier ineens een blijde boodschapper van het Rotterdamse literaire woord. Het is een verademing om de rechtschapen presentator eens “S heeft een lekker kutje” te horen declameren. Ook Jan Hoek met zijn marktplaatspoëzie weet het publiek meerdere malen aan het lachen te krijgen. Marktplaatspoëzie is zoals de naam al doet vermoeden, poëzie van de website Marktplaats. Voor deze poëzie past Hoek dezelfde principes toe als bij De Nieuwe Stijl gebeurde; het hergebruiken van bestaande teksten en er een nieuwe betekenis aan geven. En die advertenties in dichtvorm zijn zowel treurig als hilarisch. Oproepjes van mensen die een bedrijf willen beginnen maar niet weten waarin: “dus kom maar op met die ideeën”, een vrouw die niet weet waarom de cake toch zo inzakt “ligt het misschien aan mijn nieuwe oven?” De onbetwiste ster van de avond is echter Frans Vogel. Aangekondigd als het ‘enfant de kolere’ van de Lage Landen is hij dé hit van het Rotterdam Project. Zijn gedicht over een gastarbeider “ikke niet van Holland hou” is actueel, geestig en ontroerend. Hij komt moeilijk het podium op, maar eenmaal ‘on stage’ hoop je dat hij er niet meer af gaat.

MIN
Af en toe weet het publiek even niet waar ze zijn: Crossing Border of een feestje van de uitgever. Na de zoveelste keer “dat staat in de prachtige bundel van uitgeverij Lebowski over Rotterdam” kennen we de boodschap: het boek is te koop. Het hardcore reclamemaken wordt een beetje gênant.

CONCLUSIE

In drie kwartier passeren de diverse facetten die de Rotterdamse letteren rijk zijn de revue, van De Nieuwe Stijl tot het werk van Deelder. Duidelijk wordt dat Rotterdam een stad is waar literatuur leeft. De bijeenkomst mag dan misschien ter ere zijn van een net uitgegeven “prachtig boekwerk”, maar dat mag de pret niet drukken. Op het podium staat een aantal enthousiaste performers met uiteenlopend, interessant werk. Ze doen de rijke literaire geschiedenis van de havenstad eer aan.

CIJFER
8