Dautzenberg als criticus

Jeroen van Kan ,

Onder de titel 'Afscheid van het leven als kunstpaus' recenseert Anton Dautzenberg in NRC Handelsblad de nieuwe roman van Joost Zwagerman, het bij uitgeverij Fata Morgana verschenen 'Prestige'.

Het moet de eerste in een serie boekbesprekingen worden, van boeken die allemaal zijn verschenen bij dezelfde uitgeverij. Welke auteurs Fata Morgana nog meer aan zich heeft weten te binden, weten we vooralsnog niet. Een aanbiedingsfolder ontbreekt.
 
De nieuwe roman van Joost Zwagerman, 'zijn eerste sinds 2002', gaat over Eve Silberbaum, gemodelleerd naar de directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Die heet Ann Goldstein. Maar Silberbaum doet iets wat we Ann hoogstwaarschijnlijk niet zullen zien doen: ze schiet met een luchtdrukpistool op het doek Black on Maroon van Mark Rothko. Binnen het bestek van de bespreking komen we er niet achter waarom Silberbaum dat doet, en dus ook niet wat Zwagerman volgens Dautzenberg bezielde om haar tot die daad aan te zetten. Wel weten we dat de bespreking alsvolgt eindigt: 'Ik spreid mijn benen odat ik stevig sta en schiet achter elkaar vijf keer richting het opvlammende Prestige. Vervolgens tel ik het aantal kogeltjes dat uit het torp (volgens Dautzenberg een door Zwagerman uitgevonden woord, jvk) van de textuur steekt.'
 
Ondanks de beschieting van het boek, is Dautzenbergs oordeel mild. Het boek krijgt vier van de vijf beschikbare sterren.
 

Overigens werd het doek Black on Maroon van Rothko vorig jaar beklad door iemand die vond dat iedereen de vrijheid heeft kunst van een nieuwe betekenis te voorzien. Bekladden is geen vorm van vandalisme, het is een vorm van reageren op kunst, en echte kunst stelt altijd in staat tot een reactie. Eloquente vandalen zijn er te weinig...