'In de contekst van geen contekst'

Maurice Woestenburg ,

'Het is een typisch product van de huidige hypecultuur die rond zo veel dingen in onze samenleving heerst,' zegt Wim Brands over het nieuwe boek van Donna Tartt. 'Het is een bestseller voor het een bestseller is.'

We kennen allemaal de reclamekreet die bedacht werd om een poedersoep als alternatief te zien voor het zoveelste kopje koffie of thee tijdens kantoortijd. De 'opkikker' om vier uur 's middags. Met de Vier uur nieuwsbreak maakt de website van de Volkskrant dankbaar gebruik van deze succesformule. In de rubriek wordt het belangrijkste nieuws van de dag doorgenomen.

Vandaag was de beurt aan Wim Brands, presentator van programma's als VPRO Boeken en Brands met Boeken. Of hij wilde reageren op het auteursbezoek van Donna Tartt, die in het land is om haar nieuwe roman Het puttertje te promoten.

'Ik heb me verbaasd over de Donna Tartt-hype, ik gun haar het beste hoewel ik niet weet of dit een meesterwerk is. Zelf ben ik eraan begonnen maar na honderd bladzijden gestrand, ik betwijfel of het vijf sterren waard is. Wat er rond Tartt gebeurt, heeft te maken met het sterren-systeem.'

In plaats van Het puttertje zou Brands liever een lans willen breken voor de heruitgave van het boek Het eiland van het tweede gezicht van de Duitse schrijver Albert Vigoleis Thelen (1903-1989).

'Thomas Mann noemde het in 1953 één van de indrukwekkendste boeken uit de twintigste eeuw. Maarten 't Hart zelfs 'het mooiste boek van de twintigste eeuw'. Nu deze heruitgave er is, zou dát de sensatie moeten zijn, omdat het een ode is aan de verbeelding op een manier die zeldzaam is. Dit boek zal waarschijnlijk weer 'onderduiken' omdat de boekenmensen met z'n allen aan het Tartten zijn.'

Enfin. We gaan de rubriek op deze plek niet in zijn geheel publiceren. Daarvoor verwijzen we graag naar de Volkskrant. We zijn vooral benieuwd naar je mening. Is Het puttertje een typisch product van de huidige hypecultuur?