steun vpro

Boeken

Paul Verhoeven & Rob van Scheers

In het boek ‘Volgens Verhoeven’ laat regisseur Paul Verhoeven zijn licht schijnen over de films die op hem een onuitwisbare indruk hebben gemaakt. De beschouwingen, die door biograaf Rob van Scheers zijn opgetekend, vormen tevens een persoonlijk portret van de regisseur. Naast vaktechnische inzichten bevat het boek ‘Volgens Verhoeven’ veel persoonlijke herinneringen.

Paul Verhoeven behoeft eigenlijk geen introductie. Als regisseur brak hij door met de televisieserie Floris (1969), gevolgd door succesvolle films als Turks fruit (1973), Soldaat van Oranje (1977) en De vierde man (1983). Daarna vertrok hij naar Hollywood, waar hij naam maakte met onder meer RoboCop (1987), Total Recall (1990) en Basic Instinct (1992). De laatste jaren is hij weer meer in Nederland actief, met films als Zwartboek (2006) en de user-generated film Steekspel, die deze week in première is gegaan.

Minder bekend is dat Paul Verhoeven een groot filmkenner is. Dat is ergens niet verwonderlijk, het is immers zijn vakgebied, maar zijn filmkennis reikt aanzienlijk verder dan het benoemen van titels, regisseurs en acteurs. Zo staan bij hem - van vrijwel alle films - de filmtechnieken en historische achtergronden stevig in het geheugen verankerd. Als ervaren filmmaker ziet hij details die voor het bioscooppubliek onzichtbaar blijven. Wat is het aandeel van de cameraman? Wat is de toegevoegde waarde van de production designer? Hoe belangrijk zijn de bijrollen? Welke special effects zijn er gebruikt? Kortom, vakkennis van binnenuit.

Bij de Volkskrant ontstond het idee om deze bijzondere filmkennis te documenteren, wat resulteerde in een 65-delige column waarin Verhoeven wekelijks een filmklassieker analyseerde. Rob van Scheers, die eerder de biografie van Verhoeven schreef, tekende de regisseursaanwijzingen op. Afwisselend in Den Haag en Los Angeles, waar Verhoeven woonachtig is, voerden ze gesprekken over de films die in de reeks niet mochten ontbreken.

De films die in het boek Volgens Verhoeven zijn opgenomen maken geen deel uit van de canon van de filmgeschiedenis. Het betreft een particuliere selectie van de regisseur: films die hem intrigeerden, films die van invloed zijn geweest op zijn werk. Het boek geeft hiermee inzage in zowel het vakmanschap als het persoonlijke leven van Paul Verhoeven. En waar in de krant de ruimte beperkt bleef tot zo’n 800 woorden, is de lengte in het boek onbegrensd. Het levert een mooi beeld op van de stroom aan gedachten die films bij Verhoeven kunnen losmaken.