Brands met Boeken

Huib Stam

In Brands met Boeken een gesprek met journalist Huib Stam naar aanleiding van zijn boek ‘Haring, een liefdesgeschiedenis’ dat gaat over de geschiedenis, de economie en de cultuur van de Nederlandse haring.

In zijn boek onderzoekt Stam, zelf telg uit een vissersfamilie, het fenomeen haring en de vraag: wat hebben duizend jaar haringvisserij en haringhandel voor Nederland betekend? De typisch Nederlandse haringstallen met Hollandse Nieuwe zijn namelijk het resultaat van een rijke historische ontwikkeling. Zo was de bedrijfsmatige haringvisserij van de vijftiende eeuw een voorbeeld voor de vroegmoderne economie van de Gouden Eeuw. En uit de haringvloot groeiden de oppermachtige Nederlandse koopvaardij en marine. De haring is, zo stelt Stam, een vergeten Hollandse held die onvoldoende is bezongen.

Huib Stam (IJmuiden, 1956) schreef als journalist en recensent over film en televisie, onder meer voor de Volkskrant, Elle, Skoop en de Filmkrant. Ook maakte hij verschillende televisiedocumentaires.