filmjaar 2016

Drie Vragen: Albert Elings

'Het maken van documentaires is veel spannender en creatiever dan het maken van fictie'

Albert Elings maakte samen met Eugenie Jansen de film Nader tot Maxima, een collage van amateurvideo-opnamen van het huwelijk tussen kroonprins Willem-Alexander en Máxima Zorreguiéta. Vlak voor de drukbezochte premièvoorstelling in de Amsterdamse Schouwburg legde Cinema.nl aan Elings drie vragen voor, met als leidraad het IDFA-motto: 'Waar gelooft u in?'

 

  • Albert Elings, waar geloof je in?

    'Ik geloof heel erg in de creativiteit van het menselijk brein. De mens kan voor elk probleem dat hij tegenkomt nieuwe oplossingen bedenken, dat vind ik erg fascinerend. Bijvooorbeeld bij het filmmaken. Je probeert iets, het mislukt of loopt anders dan je had uitgestippeld, maar in de montage blijk je met dat 'verkeerde' materiaal opeens hele leuke dingen te kunnen doen. Dat is het mooie van documentaire: dat altijd alles anders gaat lopen dan je had gedacht. Bij fictie heb je alle touwtjes in handen, bij documentaires niet en daar worden ze alleen maar beter van. En daardoor is het maken van documentaires leuker, spannender en creatiever dan het maken van fictie.'

  • Welke documentaire heeft je kijk op de werkelijkheid radikaal veranderd?

    'Zo'n documentaire is er wat mij betreft niet echt. Wel heeft The Pacific Paradise in Pain van Otto Schuurman mijn ogen geopend voor het medium. De film (over het door het Westen bemoeilijkte leven op de eilanden in de Stille Oceaan, red.) raakte me diep. Bovendien maakte hij mij duidelijk hoe je ook met een documentaire op een verhalende manier naar de werkelijkheid kunt kijken.'

  • Welke documentaire mogen de IDFA-bezoekers niet missen?

    'De film die ik in elk geval zelf niet wil missen is For All Mankind van Al Reinert, uit het IDFA Goes into Space- programma. Een al wat oudere documentaire, ik heb hem ook al een keer gezien. Prachtige collage van NASA-archiefmateriaal, heerlijk om dat op 35 mm te zien. Een soort docu-Space Odyssey. En dat is het mooie van documentaire, dat je wordt meegenomen naar plekken waar je zelf nooit zult komen.'