filmjaar 2016

De onschuld van drie jonge vrouwen

Tiger Award kandidaat: Paradise Girls van Fow Pyng Hu

Gerhard Busch ,

Enige Nederlandse film in de Tijgercompetitie is Paradise Girls van Fow Pyng Hu. Zijn langverwachte opvolger van Jacky is een drieluik over jonge, Aziatische vrouwen die ieder proberen hun leven richting te geven.

Idee voor de film
'Het idee ontstond tijdens Jacky. Ik was gefascineerd door Evelyn Wu, die daarin de vrouwelijke hoofdrol speelt. Evelyn is een heel uitgesproken mens. Toen ik haar vroeg wat ze van het script van Jacky vond zei ze onomwonden: Saai. Maar toen ik haar vroeg of ze mee wilde doen, zei ze meteen : Ja, hartstikke leuk. Zij is iemand die heel intuïtief weet wat ze wil. Die onschuld wilde ik in Paradise Girls laten zien.'

Gevoel
Wu speelt een rol in het tweede deel van het drieluik, over een Chinese vader en dochter die een snackbar runnen in de provincie. De twee andere delen spelen zich ook buiten Nederland af. Waarom ging de regisseur met Paradise Girls de grens over? 'Ik wilde het universeler maken. De wereld moest er bij betrokken worden. Ik wilde laten zien dat onschuld te maken heeft met leeftijd, niet met afkomst. Alle drie mijn hoofdrolspelers zijn rond de twintig en laten zich in hun beslissingen niet zozeer leiden door hun verstand, als wel door hun gevoel. Dat kan alleen als je jong bent. Als je door het leven nog niet zo vaak bent teleurgesteld en nog fouten durft te maken.'

Idolen
'Dat wisselt. Ik voel me nu het meest verwant met iemand als John Cassavetes. Vanwege zijn liefde en begrip voor zijn medemens, en vanwege de eerlijkheid van zijn portretten. Voor Jacky keek ik veel meer naar iemand als Tsai Ming-liang. Dat was omdat ik net van de Kunstacademie af was en nog heel erg bezig was met film als creatief concept. Intussen is mijn aandacht verlegd naar mensen en karakters. En die laten zich niet persen in creatieve concepten.'

Ambities
'Dat sluit heel erg aan bij wat ik hiervoor zei. Ik wil mensen getuige laten zijn van een gebeurtenis. Ik hoef er niet zonodig meer een eigen stempel op te drukken. Vorm is drager, geen inhoud.'

Filmen in Nederland
'Als ik kijk naar de omstandigheden waarin verschillende van mijn Tijgercollega's films moeten maken, heb ik het toch 100 keer makkelijker. Hier is tenminste nog wat geld voor moeilijke producties. Eigenlijk ben ik heel erg blij met de situatie hier.'