nieuwe site?

Disney’s duistere zijde

Interview met Burny Mattinson

Evelien Kortum ,

Burny Mattinson (73) werkte in de jaren ’50 als assistent animator aan de Disneyklassieker Doornroosje. In een interntetinterview met Cinema.nl vertelt hij over zijn samenwerking met Disneycoryfee Marc Davis, zijn ervaringen als animator en het tot leven wekken van een van Disney’s gemeenste tovenaressen, Malafide. ‘Je wilt een slechterik zo kwaadaardig mogelijk maken, maar je wilt ze wel op een smaakvolle manier presenteren.’

Voor 1959 was er nog nooit zo lang aan een animatiefilm gewerkt als aan Doornroosje. Het gaf Mattinson de kans om zes jaar lang de kunst van het animeren af te kijken bij Marc Davis, een van de legendarische Negen Oude Mannen : de grondleggers van de klassieke Disney-animatie.

Davis had de leiding over het ontwerp van Malafide, de boze fee. Deze feeks werd gemodelleerd naar actrice Eleanor Audley, die ook haar stem aan het figuurtje leende. Na het proberen van verschillende outfits, hulde Davis het karakter uiteindelijk in een lange, zwarte cape met puntige kraag en voorzag haar hoofd van twee duivelse horens.

‘Een van de dingen die Davis me leerde was dat animatie 75 % denkwerk, en 25 % uitvoering is,’ zegt Mattinson. ‘Dat advies is me altijd van pas gekomen in het vak. Alles moet van tevoren goed uitgedacht worden. Animators moeten niet alleen denken als acteurs, maar ook uitdenken hoe je je ideeën op papier en beeld overbrengt.’

Dit principe gold ook voor de creatie van de boze fee. ‘We kozen ervoor om Malafide weinig te laten bewegen . Dat was effectiever dan wanneer ze heel druk of overdreven dramatisch zou zijn . De beperkte bewegingen maakten haar krachtiger en boosaardiger. Meer in controle. Ook Audley’s stem was van grote invloed op het karakter. Zij heeft Malafide de juiste mate van kwaadaardigheid gegeven.’ 

Als assistent animator had Mattinson slechts een bescheiden taak: ‘Ik moest zorgen dat de scènes vloeiend in elkaar overliepen. Dit opruimwerk werd eigenlijk door een hele unit van assistent animators gedaan. Maar het werk aan Doornroosje was zeer leerzaam. De Negen Oude Mannen hadden zo veel te bieden. Er was een enorme rijkdom aan informatie over de kunst van het animeren, die je rechtstreeks van hen kon leren.’

Mattinson is nog steeds werkzaam als animator. Na Doornroosje werkte hij onder andere aan Robin Hood en Mickey’s Christmas Carol. Ook werkt hij nog steeds het liefst aan slechteriken. ‘Ze zijn het interessantst van alle animatiefiguren. Ze hebben allemaal een eigen achtergrond die hun hebzucht stuurt of waardoor ze slecht zijn geworden. Ze praten en reageren allemaal op hun eigen manier. Maar uiteindelijk hebben ze allemaal kwaadaardige bedoelingen.’

De gerestaureerde versie van Doornroosje (Sleeping Beauty) is vanaf 16 oktober verkrijgbaar.