Het kan raar lopen. Het ene moment staat ze te strippen in het koude Minnesota, het volgende krijgt ze telefoontjes van Steven Spielberg en maakt ze kans op een Golden Globe. Scenarioschrijfster Diablo Cody heeft een bliksemcarrière achter de rug. ‘Hoezo, met beide benen op de grond blijven? Die instelling snap ik niet.’

Die benen, die hangen inmiddels over de leuning van de fauteuil in het keurige Soho hotel in Londen. Stil zitten is lastig. ‘Mijn adrenalinelevel breekt records!’ Sinds de première tijdens het Amerikaanse Telluride Film Festival in september is ‘haar’ Juno, een komedie over een zwanger ad rem tienermeisje, troetelkindje van pers en publiek.

Met haar hippe zwarte boblijn en een doodshoofd met hartjesogen op haar T-shirt lijkt de universitair geschoolde Cody eerder op een oudere versie van haar hoofdpersoon Juno dan het prototype stripper. Achteraf ziet ze haar werk in de seksindustrie vooral als vlucht. ‘Mijn leven was een zootje destijds. Door een pruik en verzonnen naam kon ik letterlijk iemand anders worden.’ Ze belandde in de wereld van telefoonseks en peepshows. ‘Ik had meer glamour verwacht. Maar ik werkte zelfs met een prikklok. Het enige verschil met kantoor was dat ik op een podium stond en danste op Metallica.’

Filmproducent Mason Novick volgde haar grappig beschreven belevenissen op haar weblog The Pussy Ranch en vroeg haar een scenario te schrijven. ‘Natuurlijk dacht ik eerst dat hij een pervert was! Als je naakt op internet staat, ben je geneigd mails wat kritischer te bekijken.’ Daarbij: erg competitief is ze niet. Zo’n omgeving waar mensen over lijken gaan, leek haar niets. ‘Ik zag het nut er niet van in een scenario te schrijven dat toch in een lade zou belanden.’

Toen Novick in de International Movie Database bleek te staan en haar blééf mailen, gaf ze toe. Het idee voor Juno was een inval; het scenario schreef ze op instinct. ‘Een pijnloos proces. Onwetendheid is een zegen’. Met dezelfde naïviteit toog ze naar Hollywood. ‘Het is een klein filmpje’, waarschuwde Mason nog. ‘Misschien, heel misschien wil iemand het maken.’ Ze stonden in de rij.

De rol van aanstormend talent speelt Cody met verve. Ze is inmiddels naar Los Angeles verhuisd, schreef een televisieserie gebaseerd op een idee van Spielberg en werkt aan nieuwe scripts. Maar helemaal habitué is ze nog niet. ‘Toen ik de Hollywood Breakthrough Award won, stond ik opeens naast Brad Pitt in de coulissen. En de cast van Hairspray! Toen ik mijn camera tevoorschijn haalde om foto’s te maken van Zac Efron, rolde Jason (Reitman, de regisseur van Juno red .) met zijn ogen. ‘Alsjeblieft. Maak geen foto’s van de cast alsof je twaalf bent.’ Een droomavond. Maar ik oefen mijn Oscarspeech stiekem ook al vanaf mijn vijfde.’