nieuwe site?

Vijf vragen aan Tarsem Singh

De magical mystery tour van The Fall

Gerhard Busch ,

Openingsfilm van het AFFF is The Fall, een visueel overweldigende film van de Indiaas/Amerikaanse regisseur Tarsem Singh, de videoclipregisseur die acht jaar geleden als speelfilmregisseur debuteerde met het visueel al even opvallende The Cell.

The Fall speelt zich af in de jaren twintig van de vorige eeuw en vertelt het verhaal van stuntman Roy, die na een mislukte stunt verlamd in het ziekenhuis terechtkomt en daar vriendschap sluit met een zesjarig meisje. Om haar zover te krijgen dat ze morfine voor hem steelt vertelt hij haar de meest fantastische verhalen.
   
Vijf vragen aan regisseur Tarsem, die via de telefoon laat weten dat hij het betreurt niet in Amsterdam te zijn (‘Ze vertelden me te laat dat mijn film het festival zou openen!’).

1. De film bevindt zich afwisselend in het ziekenhuis en in de fantastische verhalen van stuntman Roy. Was dat altijd de bedoeling?
Tarsem: ‘Ik heb lang getwijfeld of ik de fantastische elementen in de film zou opnemen. De scènes in het ziekenhuis waren waarschijnlijk ook voldoende geweest voor een film. En er zullen wel mensen zijn die denken dat het zo een betere film was geworden, maar ik liep al zestien jaar met de ideeën voor deze film rond, en wilde de kijker per se meenemen op een ‘magical mystery tour’. Tijdens mijn reizen voor commercials en videoclips maakte ik foto’s van de prachtigste lokaties en ik heb al die foto’s aan Catinca Untaru, die het meisje Alexandria speelt, laten zien, zodat zij kon bepalen waar we in de film allemaal naartoe zouden gaan. Dat werden uiteindelijk lokaties in meer dan twintig verschillende landen.’

2. Waarom heeft u geen CGI gebruikt?

‘Computers zijn een handig hulpmiddel, maar als je het niet goed doet, ziet het er gelijk enorm gedateerd uit. Ik wilde dat de fantasy-scènes er uit zouden zien alsof ze in de tijd dat de film zich afspeelt gemaakt hadden kunnen worden. De enige CGI die ik heb gebruikt was om bepaalde moderne elementen, zoals lantaarnpalen en dergelijke, uit het frame te poetsen.’

3. De Roemeense Catinca Untaru is hartveroverend als Alexandria. Hoe vond u haar?
‘Ik was op zoek naar een meisje dat nog jong genoeg was dat ze kan geloven in de verhalen die haar door Roy verteld worden. Ik dacht dat ze daarvoor een jaar of viereneenhalf zou moeten zijn, maar dat gaf te veel problemen. Arbeidsrechtelijk en ook met de kinderen zelf, omdat hun aandacht te snel afdwaalde. Toen kwam iemand met Catinca. Ze was perfect, maar ik wist dat we snel moesten zijn. Ze was toen net zes jaar oud, en in een half jaar zou ze haar onbevangenheid verliezen. Om haar zo natuurlijk mogelijk op Roy te laten reageren, vertelde ik haar en iedereen op de set dat Lee Pace, die Roy speelt, echt verlamd was. Mensen reageren namelijk anders op gehandicapte mensen. De eerste dag van de opnamen was ook de eerste keer dat Catinca Lee zag. En in het begin was ze echt een beetje bang voor hem. Bleef ze bij de deur hangen. Na een paar dagen ging ze naar hem toe en werd helemaal verliefd op hem. Ze kon niet van hem afblijven. Ze plukte de hele tijd aan zijn haar.’

4. Regisseurs Spike Jonze en David Fincher worden bedankt op de titelrol. Wat was hun rol in deze film?
‘Het zijn mijn vrienden . En Spike gaf me een schop onder mijn kont en vertelde me dat ik de film, waar ik al zo lang over praatte, eindelijk eens moest maken. Financiering was een groot probleem, en altijd de reden dat ik het weer uitstelde. Maar dankzij Spike besloot ik niet langer te wachten. Ik heb er al mijn spaargeld in gestoken en van iedereen gevraagd of ze voor precies het zelfde bedrag wilde komen werken. Iedereen sliep in hetzelfde hotel, en we vlogen allemaal economy. Dankzij deze communistische aanpak heb ik de film rondgekregen.’

5. En wat nu ?

‘Nu geniet ik van het moment. De film komt over een kleine maand uit in de VS. Ik ben wel gespannen, want uit de eerste reacties heb ik al wel gemerkt: Of je houdt van deze film met heel je ziel en zaligheid, of je vindt het helemaal niets.’