Dertigers Clara en Joel hebben een relatiecrisis, die al op de eerste dag van hun vakantie tot een scheiding leidt. Ze gaan ieder hun eigen weg en Clara komt terecht in een natuurgebied waar ze kennis maakt met een uitgerangeerde zanger, een jonge Noorse backpacker, en 250 verschillende soorten insecten. Turistas, de tweede film van de Chileense Alicia Scherson is een tragikomisch inkijkje in de ervaringen van grote-stadsdame Clara in de uitgestrekte Chileense natuur.

Idee?
‘Die vraag is me vandaag geloof ik al vijf keer gesteld, en nog steeds heb ik er geen goed antwoord op. Het begon ermee dat ik een film wilde maken die zich in de natuur afspeelde. Maar ik kom zelf uit de grote stad, dus dat verhaal kon ik niet vertellen van binnenuit. Vandaar dat ik ervoor koos de natuur te benaderen als een toerist.’

Santiago de Chili?

‘Chili is Santiago. Het land heeft 13 miljoen inwoners en de helft daarvan woont in Santiago. Vandaar dat iedereen in mijn film aan de ander vraagt of ie uit Santiago komt. Ik kom ook uit Santiago. Het is gek al je niet uit Santiago komt.’

Invloeden?
Mijn grote held is Michelangelo Antonioni. Ik gebruik zijn films vaak om te leren over mise-en- scène en montage. Het is gek, want even leek het alsof Antonioni een hele beweging zou starten, maar hij opende een deur waar toen vrijwel niemand doorheen wilde. Hij koos er bijvoorbeeld voor dat hij de film startte met een bepaalde plot, om die dan halverwege los te laten. Dat zit al in zijn eerste film L’avventura. Een vrouw verdwijnt en iedereen begint haar te zoeken, maar gaandeweg verdwijnt die hele zoektocht naar de achtergrond en gaat het over de relatie tussen de twee mensen die haar zoeken. Elk verhaal heeft een plot nodig , maar Antonioni liet zien dat je dat plot ook weer kan verlaten. Een grote inspiratie, want ik wil geen slaaf van de plot zijn. Ik vind L’avventura zo’n goede film dat mijn productiemaatschappijtje La ventura heet. Een woordspeling, want ‘la ventura’ betekent in het Spaans: succes’.’

Ambities ?

‘Met de bioscoopcrisis in Chili ben ik al tevreden als ik films kan blijven maken. Het is namelijk een groot probleem om als kleine film schermen te vinden in Chili. De bioscopen kiezen tegenwoordig alleen maar voor grote Amerikaanse blockbusters.’

Filmen in Chili?
‘Na de komst van de democratie in 1991 doet Chili het opvallend goed in Zuid- Amerika. We zijn het veiligste land, het rijkste land. Maar dat is maar een kant van de medaille. Er is ook veel armoede en de markt bepaalt waar al het geld naartoe gaat, en dat is niet naar de kleine film.’

Nog te zien in Rotterdam

Donderdag 29 januari: 19.15 uur, Pathé 5
Vrijdag 30 januari: 10.30 uur, Pathé 5
Zaterdag 31 januari: 18.30 uur, Pathé 1