nieuwe site?

‘Mijn ouders krijgen de film niet te zien’

Tigerkandidaat Blind Pig Who Wants to Fly van Edwin

Evelien Kortum ,

De Indonesische filmmaker Edwin (1978) heeft geen haast. Twee jaar deed hij over zijn eerste lange speelfilm. Zijn zoektocht naar zijn Chinees-Indonesische identiteit resulteerde in het absurdistische Blind Pig Who Wants to Fly: een puzzel van een film, met rotjes, tandheelkunde en heel veel Stevie Wonder.

Idee?
‘Ik begin altijd met kleine dingen, details. En van daaruit ga ik verder denken. Maar over het algemeen haal ik mijn inspiratie uit drie dingen: mijn familie, de tv of de krant. Deze film is mijn persoonlijke zoektocht naar antwoorden op vragen rondom mijn identiteit en die van mijn familie. Want hoewel ik van Chinese afkomst ben, voel ik me nauwelijks Chinees. We hebben onze afkomst altijd zoveel mogelijk verborgen, en ik wilde erachter proberen te komen waarom wij moeten opkomen voor onze identiteit. Waarom ik er niet trots op mag zijn. Het is een heel gevoelig onderwerp voor mij. Er wordt niet echt over gepraat, maar de identiteit van de Chinese minderheid in Indonesië wordt nog steeds ontkend. Er wordt nu misschien niet meer zo openlijk gediscrimineerd, maar er is nog steeds sprake van een zekere angst. Je voelt het sluimeren en het gaat ooit weer exploderen, net als tijdens de anti-Chinese rellen van 1998. En dat heeft een invloed op het dagelijks leven. Blind Pig is mijn zoektocht naar mijn culturele Chinese identiteit.’

Rotjes?
‘Omdat het zo’n gevoelig onderwerp is, niet alleen voor mij maar voor heel veel mensen, heb ik voor een non-lineaire film gekozen. Het is nog te moeilijk om mijn persoonlijke verhaal in woorden te vatten. Daarom heb ik ervoor gekozen het niet narratief of met drama weer te geven, maar met beelden. Het meisje dat rotjes eet representeert bijvoorbeeld mijn generatie, die zich onwetend opstelt tegenover de situatie. Ze doen net of er niets aan de hand is en weigeren het probleem onder ogen te zien. Het rotje is er om geesten weg te jagen, maar staat ook symbool voor de situatie die hoe dan ook een keer gaat ontploffen. De symbolen die ik gebruik zijn soms grappig omdat ik niet gewend ben om over politiek of andere grote zware dingen te praten. Voor deze film moest ik er iets over zeggen. En hoe meer ik tijdens mijn research achter absurde feiten rondom de situatie kwam, hoe grappiger het werd. Soms zijn dingen zo ernstig en kwalijk dat ze grappig worden. En soms moet je dingen grappig maken om ze ernstig te laten zijn.’

Idolen?
‘ Ik heb eigenlijk geen idolen. Ik houd natuurlijk wel van bepaalde films, maar dat zijn er zo veel. Vorig jaar heb ik voor het festival een eerbetoon aan de Coens gemaakt, dus hun films vind ik heel goed. Verder kijk ik graag naar Aziatische films zoals die van Tsai Ming-liang en Kim Ki-duk en Koreaanse films . Volgens mij laat ik me niet direct beïnvloeden door de films waar ik graag naar kijk, en als dat wel zo is dan is dat altijd onbewust.’

Ambities?
‘Momenteel ben ik bezig met een nieuwe film. Iets totaal anders dan Blind Pig, want ik wil mezelf altijd blijven uitdagen. Dat is eigenlijk het belangrijkste doel dat ik als filmmaker heb. Mijn nieuwste film wordt een normaal lineair verteld drama. Wel probeer ik film altijd als medium te gebruiken om de omgeving vast te leggen. Het leven te documenteren.’

Filmen in Indonesië?
‘Mensen zeggen dat het moeilijk is, maar ik stel mezelf geen doelen. Geen deadlines. Dat maakt mijn leven zeer gemakkelijk. Voor deze film had ik subsidie van het Hubert Bals fonds en daarnaast verdiende ik geld met het maken van commercials en videoclips. En als ik dan weer wat geld had, ging ik weer een stukje draaien tot het geld op was. Ik had geen haast met het maken van de film, geen druk van buitenaf dus ik was vrij. De crew was wel erg toegewijd. Er was een positieve energie en iedereen wilde de film graag afmaken. Veel vrienden uit het vak hebben me gematst, zodat ik geld kon besparen . In Indonesië is er eigenlijk geen sprake van fatsoenlijke subsidie en de censuur is inconsistent. Mijn film heeft in mijn land alleen nog maar in universiteiten gedraaid. En zoals hij nu is komt Blind Pig waarschijnlijk de bioscoop ook niet in. Mijn ouders krijgen hem ook niet te zien. Ze zouden het niet begrijpen en je krijgt er alleen maar ruzie van.’

Blind Pig Who Wants to Fly wordt vertoond op:
Zaterdag 24 januari, 19: 15 uur Pathé 5
Zondag 25 januari, 10:30 uur Pathé 5
Maandag 26 januari, 10:15 uur Pathé 4
Zaterdag 31 januari, 13:00 uur Pathé 1