nieuwe site?

‘De belangrijkste tijd van je leven’

Sophie Deraspe over Les signes vitaux

Tobias Manuhutu ,

Na het overlijden van haar grootmoeder besluit Simone (Marie-Helène Bellavance) vrijwilliger te worden in de palliatieve zorg, maar het werk wordt al snel een obsessie voor haar. Les signes vitaux (The Vital Signs) van regisseuse Sophie Deraspe (1973) geeft een blik in een verzorgingshuis waar mensen de laatste momenten van hun leven doormaken. Volgens de filmmaakster ‘de belangrijkste tijd van je leven’.

Idee?
‘Ik heb een vrouw ontmoet die vrijwilliger is in de palliatieve zorg en ik raakte geïnteresseerd in haar werk. Aan het einde van je leven denk je na over hoe je hebt geleefd en dat is het belangrijkste onderwerp dat er bestaat, vind ik. Vervolgens heb ik research gedaan en gepraat met families die ervaring hebben met de palliatieve zorg.’

Marie-Helène Bellavance?
‘Ik wist dat mijn hoofdpersonage een jonge vrouw moest worden. Marie-Helène Bellavance is zo fotogeniek en intelligent. Toen ik haar zag, wist ik dat zij de rol moest gaan spelen. Ze is beeldend kunstenaar en had nog niet eerder geacteerd. Haar handicap (ze moet lopen met kunstbenen – red.) laat zien hoe kwetsbaar we zijn.’

Invloeden?
‘Hoe John Cassavetes werkt met zijn acteurs vind ik erg goed, want de acteurs in zijn films spelen zo naturel. En een ander voorbeeld is Lars von Trier, hij weet iedere keer een totaal ander soort film te maken en dat vind ik erg inspirerend.’

Ambities?
‘Ik zou graag een keer een film willen maken die zich afspeelt op meerdere plaatsen, zoals Babel (Alejandro González Iñárritu, 2006). Op dit moment ben ik bezig met een film over de zeehondenjacht in Canada, dat is zeker in Europa nogal een controversieel onderwerp. De film gaat over de wetten van de mens tegenover de wetten van de natuur. Ik wil me niet echt uitspreken voor of tegen de jacht, maar ik denk dat er een hoop propaganda rond dit onderwerp is en dat niet alle informatie Europa bereikt.’

Filmen in Canada?
‘Vooropgesteld: het is altijd lastig om films te maken en te financieren. Maar ik voel me bevoorrecht, want er zijn subsidies in Quebec. Ik kan zo mijn creativiteit haar gang laten gaan en hoef me niet te mengen met commerciële partijen.’

Nog te zien in Rotterdam:
Woensdag 3-2 21:30 PA1
Vrijdag 5-2 16:00 PA7
Zaterdag 6-2 19:00 PA1