In Mama volgen we in lange, statische shots een dag uit het leven van een zwaarlijvige man en zijn dominerende moeder. Zij geeft hem niet de kans zijn eigen leven te leiden; hij wil veranderen, maar kan niet ontsnappen aan zijn lot. De dialoogloze debuutfilm van het Russische echtpaar Yelena en Nikolay Renard vraagt veel van de kijker. ‘De kijker kiest zijn eigen invulling.’

Idee?
‘Het verhaal is gebaseerd op een verhaal dat de oma van Yelena haar vertelde. Een moeder had een slecht gevoel over een vliegreis die haar zoon wilde maken en zorgde ervoor dat hij zijn vlucht zou missen. Het vliegtuig stortte neer, maar precies op hetzelfde moment stierf de zoon toch. Je kunt niet ontsnappen aan je lot. Vooral dit laatste speelt in Mama een grote rol. We concentreren ons op de complexe relatie tussen de moeder en haar zwaarlijvige zoon. Zij heeft hem zo gemaakt, maar begint zich steeds meer aan hem te ergeren. Als hij besluit bij zijn vader te gaan wonen, probeert ze hun leefpatroon om te gooien. Maar dan is het te laat: hun lot is al bepaald.’

Beeldtaal?
‘Dit verhaal kon alleen maar in lange, statische shots verteld worden. Zonder muziek, zonder close-ups en zonder dialoog. We streefden naar realisme en wilden de kijker actief bij de film betrekken. Door alleen gebruik te maken van totaalshots kan de kijker alles overzien en zelf bepalen waar hij zijn speciale aandacht naar verlegt. Het ontbreken van dialoog zorgt er ook voor dat de kijker zelf invulling kan geven aan datgene wat hij ziet.’

Invloeden?
‘Hoewel we er niet direct door zijn beïnvloed, vinden we de films van Alex van Warmerdam geweldig. Zijn films verrassen de kijker voortdurend, spelen zich af in een eigen leefwereld en hebben een bepaald soort realisme dat ons erg aanspreekt.’

Ambities?
‘Momenteel zijn we met enkele projecten in de weer, die visueel vergelijkbaar zullen zijn met deze film. Net als in Mama zullen we de stijl bepalen aan de hand van ons hoofdpersonage. Echte doelen hebben we niet. Het belangrijkste is dat we gewoon de films kunnen blijven maken die we willen maken.’

Filmen in Rusland?
‘In Rusland is het eigenlijk onmogelijk om een film als deze van de grond te krijgen . Alles draait er om sterren en winstgevendheid. We hebben Mama zelf gefinancierd. Alexey Muradov (regisseur van onder andere Smej en Cherv, red.) leende ons alleen op basis van het idee een week lang zijn camera’s. De acteurs speelden gratis mee en vrienden stelden locaties beschikbaar en regelden eten. We werden van alle kanten geholpen.’

Nog te zien in Rotterdam:
Donderdag 4-2 13:30 PA2
Zaterdag 6-2 16:15 PA2