VPRO’s Cannes Filmfestival heeft een nieuw gezicht: Daphne Bunskoek. Zij acteerde en/of presenteerde van TV Oost en TMF tot KRO en RTL 4. En nu bij de VPRO.

Hoe is dat zo gekomen?
Daphne Bunskoek (36): ‘Ik ben wel vaker met de VPRO in gesprek geweest, als een soort wederzijdse kennismaking, kijken wat leuke dingen zouden kunnen zijn om samen te doen. We kwamen elkaar de laatste tijd met enige regelmaat tegen, zoals tijdens het Women Inc. Festival toen ik het debat African Power! leidde, of tijdens het IDFA vorig jaar november , waar ik de Talk of the day presenteerde. Omgevingen waarin ik me prettig voel .’

Maar bekender ben je van programma’s als RTL Boulevard of De tafel van 5.
‘Ik ben de afgelopen jaren over zo’n beetje alle netten gevlogen in alle hoedanigheden, maar nu wil ik me in de luwte wat meer gaan focussen. Alles kan altijd een nieuwe uitdaging zijn en ik ben nieuwsgierig van aard, maar te veel zwabberen is niet goed. Ik ga nu alleen nog werken aan programma’s waar ik honderd procent achter sta. En wat ik fijn vind aan de VPRO is dat er tijd wordt gemaakt om een programma inhoudelijk op te bouwen. Vaak benadert omroepland me met de vraag of ik iets kan komen doen, en dat moet dan al een week later opgenomen worden.’

Je Cannes Filmfestival- voorganger Roeland Fernhout was je collega bij RTL Travel. 
‘Dat is wel grappig ja, we hebben allebei reisprogramma’s gepresenteerd, hij is acteur en ik heb in televisieseries gespeeld, en doordat hij geen vrij kon krijgen bij Toneelgroep Amsterdam ga ik nu naar Cannes.’

Je hebt zelfs een filmrol op je cv staan.
‘Ha, ja, in 2004 speelde ik in het onvolprezen Feestje! van Ruud van Hemert. Dat was uiteindelijk best een heel slechte film, hoewel de recensies over mij nog gunstig waren.’

Hoe lang duurt het voordat je zoiets zelf ziet?
‘Het script was eigenlijk al matig, ouderwets. Maar ik had het hele proces van het maken van zo’n film niet willen missen.’

Een ervaring die je kunt gebruiken tijdens je interviews met regisseurs en filmsterren straks?
‘Misschien is het handig ja, om te weten hoe het er op een filmset aan toe gaat, hoewel de situatie in Nederland natuurlijk anders is dan bijvoorbeeld in Amerika.’

Je hebt ooit Frans gestudeerd, komt nu ook goed van pas.
‘Ik had een Frans vriendje en heb een jaar in Frankrijk gewoond, maar dat is al tien, vijftien jaar geleden. Ik spreek het wel, maar zal het nu weer een beetje ophalen. Veel naar Franse liedjes luisteren. Maar ik verwacht dat de meeste gesprekken in het Engels zullen zijn. Zelf denk ik dat ik vooral veel zal hebben aan mijn tijd bij TMF. Daar heb ik ongelofelijk veel popartiesten geïnterviewd en het gevoel zal ongeveer hetzelfde zijn: in korte tijd iemand mogen spreken die eindeloos vaak dezelfde vragen gesteld krijgt. De kunst is dan om snel to the point te komen, zien te voorkomen dat iemand een clichéverhaal gaat afdraaien.’

Wie zou je graag spreken?
Woody Allen komt waarschijnlijk, dat lijkt me geweldig, net als Tim Burton, de maker van mooie sprookjeswerelden die nu juryvoorzitter is. Cate Blanchett, een fantastische actrice die speelt in de openingsfilm Robin Hood, of Kristin Scott Thomas, die de prijsuitreiking presenteert. Ach, zo veel mensen.’

Wat zou je willen vragen?
‘Een film bestaat uit zo’n enorme hoeveelheid keuzes, er zijn zoveel mensen op zoveel gebieden bij betrokken, ik ben benieuwd hoe een regisseur bijvoorbeeld zich tot dat fenomeen verhoudt.’

Hoop je stiekem dat een van die regisseurs jou benadert voor een rol, of rolletje?
‘Ha ha, nee, daar droom ik niet van, ik denk er niet eens aan. Bovendien heb ik al zo lang niet geacteerd, dat ik mezelf nu niet als actrice beschouw.’

Waar ligt jouw eigen filmsmaak?
‘Ik ben een filmliefhebber, kijk ernaar en klets erover. De lekkerste films vind ik die, die zich tussen arthouse en Pathé in bevinden. A Single Man van Tom Ford vond ik prachtig, en Un prophète, die vorig jaar tijdens Cannes in première ging. Laatst zag ik de animatiefilm How to Train Your Dragon, vond ik ook leuk. M’n smaak is nogal divers.’