De eerste 3D-film in de Tiger-competitie komt uit Zuid-Korea. Park Hong-min, nog student aan de filmacademie, maakte met A Fish een surrealistische fabel over leven en dood.

Idee?
‘Ik zag een foto van een religieus ritueel uit het zuiden van Zuid-Korea. De sjamanen waren gekleed in heel eenvoudige witte gewaden, wat mij erg fascineerde. Ik woon zelf in het noorden, waar de tradities veel drukker en kleurrijker zijn. Deze film is een soort eerbetoon aan die oude , serene tradities, waar de jongere generaties in Korea amper meer mee vertrouwd zijn. Het is verder een film met veel symboliek en metaforen – het gesprek van de twee vissers die steeds tussen het centrale verhaal door komen, zou zich kunnen afspelen in het hoofd van de hoofdpersoon.’

3D?
‘Het verhaal begint vrij eenvoudig en begrijpelijk, maar wordt allengs abstracter en surrealistischer. De 3D-techniek heb ik ingezet om dat vervreemdende element te versterken. Ik houd ervan dat de personages het beeld uit lijken te springen, terwijl de achtergrond vervaagt. Ik wist niets van de techniek en ben maar gewoon begonnen, wat me nog flink is tegengevallen. Een aantal keer stond ik bijna op het punt ermee op te houden.’

Invloeden?
‘Ik houd van regisseurs die iets unieks doen, die een eigen stemgeluid laten horen. Dat varieert van een Koreaanse filmer als Kim Ji- woon tot Tarantino en Clint Eastwood tot de gebroeders Dardenne.’

Ambities?
‘Mocht ik ooit een aanbieding krijgen van een grote studio, zou ik die niet afwijzen, mits ik mijn eigen scripts mag blijven verfilmen. Ik ben niet geïnteresseerd in veel geld of roem. Geluk vind ik veel belangrijker dan een heel succesvolle carrière. Leuk werk, een tevreden gezin, zulke dingen. Park Jung-bum, de Koreaanse regisseur die hier vorig jaar een Tiger Award won, vergeleek films maken eens met het werk van een boer – dit jaar haal je misschien een goede oogst binnen, maar daarna moet je gewoon opnieuw zaaien en maar afwachten wat er op komt. Dat avontuur, daar geniet ik van.’

Filmen in Zuid-Korea?
‘Buitenstaanders hebben vaak het idee dat er een grote bruisende filmindustrie in Zuid-Korea bestaat, en tot op zekere hoogte is dat ook zo, maar als beginner valt daar bijna niet tussen te komen. Fulltime filmregisseur worden is er voor beginners niet bij, je moet het echt hebben van doorzettingsvermogen. En als je dan ook nog besluit in 3D te filmen, wordt je helemaal op de proef gesteld!’