filmjaar 2016

Animatie voor volwassenen

Interview: Bill Plympton over Cheatin’

Carlijn Kruidhof ,

De zeventiende editie van het Holland Animation Film Festival wordt woensdag 19 maart geopend met de bijzondere film Cheatin’ van Bill Plympton. Een interview met de veelgeprezen cineast, die zijn films helemaal zelf tekent. ‘Over honderd jaar moet de film er nog steeds fris uitzien.’

Bill Plympton is bij het grote publiek misschien geen bekende naam, maar hij is zeer bekend op zijn terrein. Plymptons korte animatiefilm Your Face werd  was in 1987 voor een Oscar genomineerd. Hij tekent al zijn films frame voor frame zelf, en heeft meerdere keren het aanbod gekregen van Pixar om voor de studio te werken. Plympton heeft die verzoeken steeds afgewezen omdat hij liever aan zijn indie-animaties werkt, die vooral op een volwassen publiek gericht zijn.

Zo gaat zijn nieuwste lange speelfilm Cheatin’ over een vrouw die zoveel van haar man houdt, dat ze hem vrijlaat om met andere vrouwen naar bed te gaan. Zolang ze maar onderdeel van zijn leven kan zijn. Uiteindelijk maakt het hen beiden bijna kapot.

Wat inspireerde u om Cheatin’ te maken?
Bill Plympton: ‘Het verhaal is gebaseerd op echte gebeurtenissen, op een relatie die ik ongeveer vijftien jaar geleden had. Het was een gepassioneerde relatie. We gingen samen wonen, en toen ging alles snel achteruit . De relatie werd steeds slechter en slechter, totdat we elkaar bijna wilden afmaken. Ik vond dat interessant: je houdt van elkaar, en je wilt met elkaar naar bed, maar je wilt de ander ook afmaken. Zo ook in Cheatin’: Ella, de heldin , houdt zoveel van haar man Jake dat ze hem andere vrouwen laat hebben, zolang zij erbij kan zijn.’

Is dat niet masochistisch?
‘Ik zie het niet als iets masochistisch, ik zie het als iets romantisch. Ella zou alles geven voor haar man.’

Waarom heeft u voor deze film gebruik gemaakt van aquarel?
‘Toen ik illustrator was, maakte ik veel tekeningen voor mannentijdschriften, zoals Playboy en Penthouse. Ik ontwikkelde toen een visuele stijl ontwikkeld bestaand uit aquarel en arcering. Ik vind die stijl zelf prachtig. Tijdens mijn hele filmcarrière heb ik niet de kans gehad om die stijl opnieuw te gebruiken, omdat het te duur was om van ieder frame een aquarel te maken. Met digitale technologie en Photoshop konden we het nu namaken .’

U maakte dus gebruik van dezelfde technieken uit het begin van uw carrière, en gebruikte een relatie van jaren geleden als inspiratiebron voor het verhaal. In hoeverre werd u gedreven door nostalgie?

‘De film heeft wel een nostalgische stijl, maar ik zou die eerder typeren als film noir. Ik heb veel films gekeken uit de jaren veertig en vijftig. Ik vind alles uit die tijd mooi: de auto’s, de manier van kleden, de architectuur en de beweging. Het heeft iets tijdloos. Ik wil dat deze film er over honderd jaar nog steeds fris uitziet.’



Om het budget voor de film rond te krijgen, maakte u gebruik van de crowdfundingsite Kickstarter. Hoe is dat bevallen?
‘Toen een collega mij een nieuwe aquareltechniek liet zien , zei ik gelijk: gaan we doen. Helaas was het een heel langzaam proces, en moesten we er extra mensen voor inhuren. We gingen enorm over ons budget heen. Ik had geen geld meer over en toen ben ik een Kickstarter-campagne gestart om de film af te kunnen maken. De mensen van Kickstarter hebben mijn carrière gevolgd , en ze stonden ervan te kijken dat er zoveel Europese mensen doneerden.  Dat zegt veel over mijn publiek, ik ben veel populairder in Europa dan in Amerika.’

Waarom is dat, denkt u?
‘Mijn films zijn meer gericht op een volwassen publiek. Ik denk dat Amerikanen een beetje puriteins zijn als het op animatie aankomt. We groeien op met Disney, Warner Bros. en de gebroeders Fleischer (Popeye the Sailor, Betty Boop). Iedereen houdt zich vast aan het idee dat animatie alleen een medium is voor kinderen. Europa kent dit stereotype niet zo. Animatie is voor alle leeftijden.’

Woensdagavond woont Bill Plympton de Nederlandse première van Cheatin’ bij op het Holland Animation Film Festival in Utrecht. Liefhebbers kunnen na de voorstelling een persoonlijke tekening door Plympton laten maken. Cheatin’ is ook nog op donderdag- en vrijdagavond te zien op het festival. Bezoek voor meer informatie de website van het HAFF.

Bekijk de trailer van Cheatin'.