nieuwe site?

David Verbeek over Full Contact

In het hoofd van een dronepiloot

Gerhard Busch ,

Full Contact, alweer de zesde speelfilm van de 35-jarige David Verbeek, gaat over een dronepiloot die wanhopig op zoek gaat naar echt contact.

Dronepiloot Ivan zit in een bunker ergens in de woestijn van Nevada. Zijn doelwit loopt duizenden kilometers verderop in het grensgebied tussen Pakistan en Afghanistan. Een mug loopt over Ivans arm, maar Ivan voelt niets. Hij drukt af en... Contact! Het doelwit is vernietigd.

Maar echt contact voelt Ivan al jaren niet meer. Totdat hij een gebouw vernietigt dat vol blijkt te zitten met studenten, en zijn veilige wereld aan het wankelen wordt gebracht. Vervolgens dalen we in het psychologische drama Full Contact diep af in Ivans getroebleerde geest.

Full Contact is alweer de zesde speelfilm van de 35-jarige David Verbeek, wiens films zich zelden afspelen in Nederland. Als ik hem bel zit hij in Split (Kroatië), bij de familie van zijn vriendin. Te werken aan alweer een nieuw script.

Waarom werk je bij voorkeur buiten Nederland?
Verbeek: ‘Het komt steeds op mijn pad. Ik denk ook wel eens: “David, waarom maak je je het zo godvergeten moeilijk!? Het is al moeilijk genoeg om een film te maken. Ook in je eigen taal.” Maar ik vind het belangrijk om de tijdgeest vast te leggen. Als ik hoor dat in Shanghai hele generaties elkaar niet meer begrijpen omdat de veranderingen daar zo snel gaan, dan ga ik naar Shanghai [voor de film Shanghai Trance, GB]. En als ik het over de tijdgeest heb betekent dat niet dat mijn films politieke statements zijn. Het is breder dan dat. Het gaat in mijn films altijd over hoe mensen met elkaar omgaan.

Waarom een dronepiloot?
‘Ik was in 2010 in Cannes met R U There en weet nog dat ik daar een berichtje las over een dronepiloot. Ik was toen al half bezig met iets over oorlogsvoering. Ik dacht eerst dat het over een sniper zou gaan, maar toen ik dat berichtje over de dronepiloot las, besefte ik meteen dat dat veel meer mogelijkheden bood. Het is ook een mooie omkering van het verhaal van R U There, waarin de hoofdpersoon een professionele gamer is die zo geobsedeerd is door een oorlogsgame, dat die wereld voor hem echt wordt. De manier waarop Ivan in Full Contact op zijn scherm oorlog voert is wel echt, maar voor hem voelt het juist als een videogame. Ik ben altijd gefascineerd geweest door de scheidslijn tussen virtueel en echt, en hoe ons bewustzijn zich daar aan probeert aan te passen.’

Wat wist je van het beroep van de dronepiloot?
‘Toen ik het scenario aan het schrijven was heb ik alles gelezen en gezien wat ik over die wereld kon vinden. Dat waren vooral artikelen en filmpjes over ex-dronepiloot en klokkenluider Brandon Bryant , zeg maar de Edward Snowden van de drone-oorlog. Ik heb hem ook ontmoet, maar toen zat ik al in de montage-fase van Full Contact. Bryant was in 2014 op IDFA voor de documentaire Drone [van Tonje Hessen Schei, GB]. We werden aan elkaar voorgesteld en Bryant had eigenlijk niet zo veel zin om te zien wat ik allemaal gedaan had. Hij had meegewerkt aan de film Good Kill en dat was een slechte ervaring geweest. De wereld in die film vond ie onecht en ook hoe werd omgegaan met zijn posttraumatische stress stoornis klopte niet. Hij was een beetje huiverig geworden voor fictie en drones. Ik heb hem toch de montageruimte in gekregen en kon hem een versie laten zien die bijna af was. Dat werd misschien wel het grootste succesmoment van deze film. Bryant vond hem namelijk geweldig. Oprecht en authentiek en er zaten dingen in die hij nooit in de media had verteld en toch vrijwel exact overeenkwamen met wat hij zelf had meegemaakt en gedaan.’





Zoals?
‘Bij mij gaat Ivan op een gegeven moment als bagagemedewerker op een vliegveld werken. Om maar zo fysiek en monotoon bezig te zijn en zo wat aan de stress in zijn hoofd te kunnen doen. Dat bleek Bryant ook gedaan te hebben! En nog sterker: de premisse in mijn film is dat, omdat Ivan als dronepiloot zover van zijn vijand afstaat, hij juist een enorme behoefte heeft om die vijand aan te raken. Aan het eind van mijn film doet Ivan mee aan kooigevechten. Bryant is nadat hij stopte als dronepiloot eerst gaan survivalen, en ging daarna, echt waar, kooivechten! Toen hij dat zag kon hij zijn ogen nauwelijks geloven. Hij vroeg echt een beetje geschrokken: “ How did you get in my head?”.