Ter gelegenheid van de start van het derde seizoen van successerie Girls sprak Ilse van der Velden met showrunner en hoofdrolspeelster Lena Dunham.

Lena Dunham: de stem van een generatie wordt ze genoemd, en die stem komt ons nu vrolijk kakelend tegemoet in het Londense hotel waar de cast van Girls is neergestreken voor interviews ter gelegenheid van de première van seizoen drie. Al vijf jaar verrukt, verbaast en shockeert Dunham de wereld met haar zelfbedachte tv-serie, vol niet per se mooie of slanke twintigers. Een serie over echte mensen die ook maar wat aanklungelen in bed, moeilijk doen met hun vrienden en relaties en al een hele hoop hebben gedaan en gezien, maar nog steeds niet hun draai in het leven hebben gevonden. ' Ik heb jong zijn ook eigenlijk nooit leuk gevonden,' zegt Dunham. 'Ik heb altijd gedacht dat het leven pas leuk is als je een beetje weet hoe het in elkaar zit . Als je eindelijk, hopelijk, en laat ik het meteen afkloppen, niet meer hoeft te daten.'

En, hoe is ze, wil iedereen weten. Nou: warm, hartelijk , zeer gedecideerd ook en ze praat in louter volzinnen. Volgens Allison Williams (Marnie) en Zosia Mamet (Shoshanna) kent ze iedereen op de set, dus ook alle schoonmakers, én ze weet hoe de vlag er bij hangt, of oma ziek is en het zoontje jarig. Lena Dunham is niet alleen aardig, het is iemand die geen steek wil laten vallen en die hoge eisen aan zichzelf stelt. Een burnout waiting to happen, zou je denken, als HBO niet met zoveel zorg een team om haar heen had samengesteld. Hollywoodproducer Judd Apatow behoort daartoe, en producente Jenni Konner. Die laatste zegt als ze aanschuift over de rolverdeling binnen het team: 'Alles gaat eerst langs Lena, zij is de autoriteit. Girls is nog steeds haar kindje, al heb ik haar gelukkig overtuigd niet alles alleen te doen maar ook anderen toe te laten. Ik leerde haar kennen na Tiny Furniture, haar film. Prachtig. Ze was net 23 maar ze had al zo'n sterke, eigen stem - dat zie je maar heel weinig.' Konner vertelt dat zij en Dunham als team hebben getekend voor onbepaalde tijd bij HBO; ze gaan ook in de verre toekomst samen series maken. Of films, zegt Konner, die 'niks uitsluit.'

Dunham is nu 28, met een goedgevulde prijzenkast en een dito bankrekening: 3,7 miljoen dollar voorschot kreeg ze voor haar eerste boek dat dit jaar verschijnt. Hoeveel heeft de invloedrijke beroemdheid die hangt met Hollywoodroyalty en die deze maand op de cover staat van Vogue nog gemeen met de onzekere Hannah? 'Hannah zou geen tv-serie kunnen runnen, nee. Maar ik garandeer je, achter mij had je dat vroeger ook niet gezocht: ik was altijd te laat op mijn werk en kwam altijd overal idioot bezweet aan. Maar mensen kunnen boven zichzelf uitstijgen. Ik wou dat ik kon zeggen dat als je eenmaal je droomcarrière hebt alles okidoki is, maar omdat ik ben wie ik ben, heb ik nu weer een heleboel andere, nieuwe onzekerheden. Zo gaat dat. Ik heb afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt en Hannah niet, dat is waar , maar ik kan me nog steeds heel goed in haar verplaatsen en ik heb een geweldig schrijversteam. En ik woon in een echt heel rare flat met een buurman die ik ervan verdenk crack te roken. Dat houdt de boel wel in balans. Haha!'

Klungelige seks

Over het bloot en de ongewoon realistische, want vaak klungelige en onvolkomen seks in Girls is al eindeloos veel geschreven. Maar baanbrekend was het, zeker afgezet tegen de gladde tiener- en jongerenseries die tv overspoelden. Dunham: ' Ik begrijp wel dat Hollywoodfilms altijd gaan over escapisme en dat je mensen wil zien die er beter uitzien dan jij en meer geld hebben dan jij, maar ik vind dat het de andere kant heeft overschaduwd: de behoefte om de werkelijkheid weerspiegeld te zien. En daarom vind ik het heel belangrijk dat het naakt blijft . Ook nu weer, in het derde seizoen.' Dat opent met Adam en Hannah, naakt omstrengeld in bed. En ook deze scene is alweer gefileerd op de social media - yep, ze leest Twitter, en weet van alle opgeblazen kwestietjes zoals haar affaire in de serie met de volgens velen veel te knappe acteur Patrick Wilson 'die nooit zou gaan met een vrouw als Hannah.' Wat Dunham in één zin pareert: 'Iedereen die beweert dat ik hem alleen maar heb gevraagd zodat ik met hem kon zoenen, heeft gelijk.'

Waarom heeft ze eigenlijk gekozen voor dit semi-autobiografische genre? Navelstaren is het, volgens sommige critici. 'Idealiter is alle kunst waarachtig, en dagboeken, autobiografieën, kortom bekentenisliteratuur, is dat als het goed is per definitie. Dat trekt mij aan, ik houd van dingen die mijn eigen ervaringen weerspiegelen en normaliseren. Als onzekere tiener heb ik daar veel aan gehad. In de literaire wereld is er denk ik altijd neergekeken op vrouwelijke bekentenisliteratuur, en dat gaat van de manier waarop Sylvia Plaths werk werd behandeld tijdens haar leven, tot hoe sommige schrijfsters nu worden weggezet als chicklit. Maar bekentenisliteratuur is al zo oud als de tijd zelf en wordt niet alleen geschreven door vrouwen, dus ik vind die kritiek nogal misogyn. Er zijn zeker mensen die vinden dat Girls teveel zelfreflectie bevat en die liever naar iets kijken dat meer gaat over de buitenwereld, maar ik hoop dat mensen erkennen dat er binnen het kader van wat ik doe nog steeds ruimte is voor sociaal commentaar. Mijn werk weerspiegelt toch ook de realiteit.'

Als producente, regisseur, schrijver en actrice in haar eigen serie heeft Dunham een zeldzame positie binnen de tv-wereld. 'Zeker. Rondlopen op andermans set en acteren in andermans productie heb ik wel gedaan en het was ontzettend leerzaam , en ik heb de filmacademie niet gedaan, maar ik kan me nu niet meer voorstellen dat ik er nog naartoe zou gaan.' En waarom zou ze; samen met Jenni Konner heeft ze voor onbepaalde tijd getekend bij HBO, vertelt Konner. Hoe lang blijft Girls nog bestaan? 'Zolang ze deze lifestyle hebben,' zegt Dunham. 'Het kunnen geen getrouwde vrouwen met kinderen worden. Maar er zijn ook nog heel veel dertigers die zo leven als Hannah.'

's Avonds bij het rodelopermoment van de afterparty in het Londense Café de Paris verrekken drommen fans hun nek in een poging een glimp op te vangen van de sterren. Binnen bekijken we haar van een afstandje op het VIP-balkon. Feesten doet Dunham niet, ze praat en praat en praat, en maakt selfies met de andere Girls. Of wacht: op een onbewaakt moment dat zich even niemand met haar bemoeit, kijkt ze over het balkon naar de bomvolle zaal en het geroezemoes beneden, dat allemaal draait om haar. En dan doet Dunham een dansje.

Meer over Girls