De nieuwe dramaserie La famiglia is gebaseerd op ervaringen van de piepjonge beginnende producent Lucio Messercola, die zwaargewicht Maria Goos wist te strikken voor het scenario. Goos: ik had geen idee waar ik aan begon

Zes (gedramatiseerde) portretten van prominente Nederlanders

In 2014 was scenariste Maria Goos (Oud Geld, Familie, Cloaca) wel even toe aan something completely different. Ze had achter elkaar gewerkt aan de televisieserie Volgens Robert en het vervolg Volgens Jacqueline over een stel dat in scheiding ligt, en lag intussen zelf ook in scheiding met haar partner Peter Blok – die, o ironie, de echtgenoot speelde in de serie.
‘Ik had behoefte aan een avontuur,’ vertelt Goos. ‘Een project dat zich in een totaal andere wereld afspeelde dan mijn eigen leven.’
Dat avontuur diende zich aan in de vorm van de 23-jarige Lucio Messercola, zoon van een Italiaanse pizzeriaeigenaar uit Leerdam, die bij Goos aanklopte met een idee voor een dramaserie gebaseerd op zijn eigen ervaringen. ‘Ik had daar eerst helemaal geen zin in. Maar Lucio was heel vasthoudend. Ik heb wel tien keer met hem afgesproken om te zeggen dat ik het niet ging doen en elke keer bracht hij me toch weer aan het twijfelen. Ik raakte gefascineerd door zijn verhalen. Hij werd vroegtijdig van school gestuurd, ging werken in een van zijn vaders restaurants en werd daar al snel bedrijfsleider. Op een dag herkende hij een klant als Ludo uit Goede tijden, slechte tijden, en hij vroeg de acteur, Erik de Vogel, of hij eens mee mocht naar de set. Daar besefte Lucio op slag dat hij producent wilde worden. Hij was toen negentien en nog geen twee jaar later werd zijn eerste serie uitgezonden op RTL 8.’

Meubelboulevard
Die serie is Het imperium, een vierdelig drama rond een meedogenloze platenbaas. Messercola strikte op eigen houtje financiers, acteurs, crewleden. En goedkope locaties, zoals een willekeurige villa in Bosch en Duin waar hij op een dag aanbelde, en een nagebouwde huiskamer in een Duitse meubelboulevard.
Goos: ‘Op scriptniveau was het niet zo’n beste serie hoor. Maar het zag er allemaal wel picobello uit. Ik was echt onder de indruk van Lucio’s daadkracht. Dus besloot ik uiteindelijk met hem in zee te gaan – op goed geluk, ik had in wezen geen idee waar ik aan begon. Ter inspiratie zijn we eerst maar eens samen naar Napels gereden, waar zijn vader vandaan komt. Het was een soort vakantie, Lucio had zijn vriend meegenomen en ik mijn dochter. Eigenlijk hadden we helemaal geen zin om te schrijven. Vlak voordat we terug zouden gaan, gingen we nog maar even op mijn hotelkamer zitten om een korte treatment te schrijven. En toen gebeurde er iets bijzonders: we zijn een hele week niet meer van die kamer gekomen. We hadden opeens zo’n enorme klik, er kwam zoveel energie vrij. Terwijl Lucio’s vriend ons af en toe eten bracht, hebben wij die week de hele serie in de grondverf gezet.’
Het eindresultaat, La famiglia, draait om een Nederlands-Italiaanse familie die in een Hollands dorp een pizzeria runt. Moeder Marloes (Ariane Schluter) doet haar best de zaak een gezellige uitstraling te geven, maar het helpt bepaald niet mee dat haar Napolitaanse schoonvader (Gigi Savoia) in de kelder een incassobureau heeft dat allerhande louche types aantrekt.
‘Lucio wilde van meet af aan een criminele lijn in het verhaal,’ vertelt Goos. ‘Voor mij was dat even wennen, ik had daar geen ervaring mee. Het leverde ook wel wat conflict op: hij wilde het veel gewelddadiger maken dan ik. Van mij hoefde dat niet zo, ik vind geweld niet zo interessant. In films vind ik slechteriken vaak de minst boeiende personages; ze hebben geen diepte, ze zijn alleen maar slecht. Dus als eis stelde ik dat het misdaadelement echt gekoppeld moest zijn aan het menselijke drama.’

‘Het begint als een typische, gezellige AvroTros-serie, maar wordt gaandeweg steeds grimmiger. De spanning wordt heel langzaam opgebouwd.’

Maria Goos

Showrunner
De mix van drama, spanning en ook de nodige humor heeft wel een wat curieus geheel opgeleverd, vindt Goos. ‘Het begint als een typische, gezellige AvroTros-serie, maar wordt gaandeweg steeds grimmiger. Wie een maffiaserie verwacht, komt bedrogen uit, want in de eerste drie afleveringen gebeurt eigenlijk heel weinig, daarin worden vooral de personages neergezet. Ik vind dat zelf heel goed werken, maar bij de omroep schrokken ze er wel een beetje van, want La famiglia wordt op primetime uitgezonden op NPO 1 en moet echt een groot publiek bereiken. Daarvoor is het misschien iets te onconventioneel. Aan de andere kant: in veel van die Netflix- en HBO-series die het momenteel goed doen, zie je dat de spanning ook heel langzaam wordt opgebouwd.’
Over Netflix en HBO gesproken: bij de opnames van La famiglia werd de scenarioschrijfster niet betrokken, is dat in het huidige serietijdperk niet een beetje ouderwets? ‘Tja,’ zegt Goos, ‘dat is wel een kwestie die momenteel leeft onder Nederlandse scenaristen. Dat showrunnersysteem dat zo goed werkt in Amerikaanse en Scandinavische series is hier nog totaal niet doorgedrongen. Ik vond het vroeger wel best om als schrijver een stapje terug te doen, maar dat kwam ook doordat ik zo’n goede verstandhouding had met Willem van de Sande Bakhuyzen, die bijna al mijn scenario’s regisseerde. Inmiddels ben ik daar wel anders over gaan denken. Bij La famiglia was het nog niet haalbaar, maar als ik nog eens iets voor televisie ga schrijven, heb ik zeker het voornemen ook als creatief producent op de set betrokken te zijn.’

Wordt uitgezonden vanaf donderdag 29 september, 20.30 uur, AVROTROS, NPO 1