filmjaar 2016

Sofia Helin over detectiveserie The Bridge

Moordwijf Saga is terug

José Reuben ,

Eind vorig jaar sprak de VPRO Gids met actrice Sofia Helin die in Amsterdam was voor interviews naar aanleiding van het derde seizoen van de Zweeds-Deense detectiveserie The Bridge.

In de lobby van het Ambassade Hotel wacht ik op de Zweedse Sofia Helin (1972 ). Daar mag ik de interviewsessies aftrappen die ze vandaag geeft.  In The Bridge – de Zweden zeggen Bron, de Denen Broen – speelt ze moordwijf Saga Norén .

Als ze binnenkomt, is het even schakelen. In plaats van Saga Norén zien we Sofia Helin, die een totaal andere mimiek heeft. Ze kan lachen en haar manier van bewegen lijkt in niets op Saga’s houterige motoriek.

Hot property
Tijdens haar studie filosofie merkte Helin hoe logisch denken – zoals Saga in de serie doet – haar creativiteit niet ten goede kwam en dat stemde haar niet vrolijk. Op haar studentenkamer concludeerde ze dat het bijvak acteren haar het best beviel. Ze haalde er niet alleen goede cijfers voor, het gaf haar ook de meeste voldoening. Van acteren haar beroep maken leek Helin alleen onmogelijk, ze kwam van het platteland en ze had geen geen acteurs of artiesten in de familie. Die twijfels zorgde ervoor dat ze pas op latere leeftijd professioneel ging acteren.

Ook buiten Zweden is de actrice hot property. Eerder op de dag was ze nog in Praag waar de opnamen plaatsvinden voor de Duits-Britse coproductie Berlin – Der geteilte Himmel, onder regie van de Duitse regisseur Oliver Hirschbiegel (Der Untergang). De serie speelt zich af tijdens de Koude Oorlog, in het Berlijn van de jaren zeventig. In de zomer van 2015 was ze te zien in de Deense film Fang Rung van Max Kestner. Een verzoek van Peter Greenaway – die een film maakte over hoe religie seksualiteit beschadigt – sloeg ze af. In de openingsscène moest ze naakt verschijnen met op haar lichaam de tekst ‘This is the property of God and men’. Hoe goed ze Greenaway ook vindt, dit script leek haar niet interessant genoeg om voor uit de kleren te gaan.

Remakes
Van de serie Bron/ Broen bestaan twee remakes: de Frans-Engelse co-productie The Tunnel, gesitueerd in en rond de Kanaaltunnel, en The Bridge van de Amerikaanse zender FX, dat zich afspeelt op de grens tussen Mexico en de Verenigde Staten. Helin heeft geen volledige aflevering van de remakes gezien, alleen een paar fragmenten. Ze heeft het simpelweg te druk en weet ook wel zo ongeveer wat er gaat gebeuren. Wel zou ze graag de andere ‘Saga’s’ ontmoeten.

Als ze toch even tijd heeft kijkt Helin graag naar Doctor Foster – over een arts die haar man verdenkt van overspel – Homeland, House of Cards en The Honourable Woman.

Waarom The Bridge internationaal zo’n enorm succes is, kan de actrice moeilijk verklaren. Toch doet ze een poging. ‘In The Bridge wordt een eigen wereld gecreëerd, zowel het geluid als de kleuren zijn erg duister, dat grijpt je bij de strot. Daarnaast is de verhaallijn tamelijk ingewikkeld, dus je moet je aandacht erbij houden. Veel kijkers leven intens mee met Saga en haar Deense partner in misdaadbestrijding. Bovendien wordt er een periode van negen maanden uitgetrokken voor de opname van een seizoen. Dat is lang, maar het betaalt zich uit in gedegenheid en kwaliteit.’

Vluchtelingencrisis
Toneel, televisie of film, Helin wil het allemaal doen, daar wordt ze alleen maar beter van. In de korte film Balladen om Marie Nord och hennes klienter (De ballade van Marie Nord en haar cliënten, 2008) speelde ze een sociaal werker die met immigranten werkt, terwijl ze ondertussen haar eigen grenzen overschrijdt. Dit personage zou ze graag uitdiepen, omdat internationale ontwikkelingen – zoals het grote vluchtelingenprobleem – haar grote zorgen baren.

‘Hoeveel vluchtelingen neemt Nederland eigenlijk op?’ vraagt ze plotseling. Ik moet het antwoord schuldig blijven, maar Helin heeft wel cijfers paraat. ‘Zweden neemt honderdduizend vluchtelingen op,’ zegt ze, om eraan toe te voegen dat ook daar asielzoekerscentra in brand worden gestoken en er geen vluchteling te bekennen is in het centrum van Stockholm. Er volgt een bevlogen betoog over de vluchtelingencrisis, waarin ze uitweidt over haar bezoek aan een kamp in Boedapest, de taak van regeringen en haar ambassadeurschap voor hulporganisatie WaterAid. ‘Ik zou hier uren over kunnen praten. Iedereen geeft religie de schuld , niemand het kapitalisme.’

Duistere kant
Hiervoor kwamen luchtigere onderwerpen ter sprake. Actrice Cate Blanchett bijvoorbeeld. Helin: ‘Haar rol in de film Elizabeth is me altijd bijgebleven. Ik zou Blanchett graag eens ontmoeten of met haar samenwerken. Misschien moet ik haar gewoon schrijven.’

Of welke auto ze zou kiezen als de olijfgroene Porsche uit The Bridge het begaf. ‘Ik heb zelf geen auto. Dat is ondoenlijk in Stockholm, daarom neem ik altijd de taxi. Ik stapte laatst in een Tesla, die auto ziet er fantastisch uit en gaat nota bene sneller dan een Porsche. Hij is ook nog volledig elektrisch, beter voor het milieu.’

Maar nu naar het derde seizoen van The Bridge, waarin Saga het overigens moet stellen zonder partner in crime Martin Rohde, die zit mede door haar toedoen in het gevang. En dus krijgt Saga een nieuwe collega toegewezen als in Malmö het lijk van een genderspecialiste wordt gevonden in een flat in aanbouw. Deze nieuwe collega, Henrik Sabroe, heeft net als Saga, een duistere kant waar je u tegen zegt.