Bezoek aan bioscoop gestegen

Harry Potter II grootste publiekstrekker

De Nederlandse bioscopen hebben dit jaar 24miljoen kaartjes verkocht, een lichte stijging ten opzichte van 2001, toen ze 23,8 miljoen keer werden bezocht. De totale omzet van alle bioscopen in Nederland steeg met 5 procent naar 156 miljoen euro. Die stijging wordt voor een deel veroorzaakt door hogere toegangsprijzen.

De best bezochte film van 2002 was het tweede deel van de Harry Potter serie , Harry Potter and the Chamber of Secrets. Hoewel de film pas in november in premiere is gegaan, trok hij in 2002 1.475.000 bezoekers.

Deze cijfers presenteerde voorzitter Wilco Wolfers van de Nederlandse Federatie voor de CineHmatografie (NFC) dinsdag in zijn nieuwjaarstoespraak. De groei die de bioscoopbranche de afgelopen jaren doormaakte, bleef in 2002 gehandhaafd. De afgelopen kerstperiode was zelfs uitzonderlijk goed: er kwamen 14 procent meer mensen dan in dezelfde periode in 2001.

Op de tweede plaats van de best bezochte films van 2002 staat het eerste deel van The Lord of the Rings met 1. 347.000 bezoekers, die ook al in 2001 veel bezoekers trok. De derde plaats is voor Ocean's Eleven van regisseur Steven Soderbergh met 807.000 bezoekers.

Vooral aan het begin en het einde van 2002 kwamen veel mensen naar de bioscoop: in het begin om Rings I, aan het einde vooral naar Harry Potter II, Lord of the Rings II en Pietje Bell.

De best bezochte Nederlandse film van 2002 was Volle Maan met 454 duizend verkochte kaarten, gevolgd door Minoes (al in 2001 in premiere) en Pietje Bell. Ja Zuster, Nee Zuster staat met 421 duizend bezoekers op de vierde plaats. Op de vijfde plaats staat de verfilming van Kees van Beijnums Oesters van Nam Kee, met 143 duizend bezoekers aanzienlijk minder populair.

Nederlanders gingen in 2002 gemiddeld 1,5 keer naar de bioscoop . In andere landen ligt dat gemiddelde beduidend hoger. Fransen gaan gemiddeld drie keer per jaar, Amerikanen meer dan vijf keer.

Wat betreft marketing was vooral de De Nationale Bioscoopbon is afgelopen jaar meer verkocht dan in 2001. Door een uitbreiding van de verkooppunten ging de bon in 2002 ongeveer 2 miljoen keer over de toonbank, waarmee een omzet van 11 miljoen euro werd gegenereerd. In 2001 was die omzet nog 8 miljoen euro.

Ook de actie die de bioscopen samen met Albert Heijn lanceerden, en waarbij klanten van de supermarkt hun tweede bioscoopkaartje gratis kregen, was een succes. In totaal maakten een miljoen mensen gebruik van deze actie.

Nederland telt op dit moment 176 bioscopen met in totaal 592 doeken. Volgens Wolfers is dat nog steeds te weinig, al wordt er aan gewerkt. Zo komen er in Utrecht dit jaar nog eens vijftien zalen bij.

Een grote dreiging voor de biosHcoopbranche ziet Wolfers in piraterij. In veel Aziatische landen zijn illegale kopieen van films voor weinig geld verkrijgbaar. Door de groei van internet vreest Wolfers dat in de toekomst de illegale handel wel eens dichterbij kan komen.