Disney richt zich op christenen

Religie als wapen bij promotie Narnia

Jenny Hoogeboom ,

Disney richt zich bij de promotie van Andrew Adamson's The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe nadrukkelijk op de christelijke gemeenschap. Door middel van speciale voorvertoningen en promotiecampagnes in Amerikaanse kerken hoopt de filmmaatschappij een nog groter publiek te bereiken voor de 180 miljoen dollar kostende kerstfilm. Zo mogen leden van kerkgemeenschappen de film voor de bioscooprelease zien en worden kerken versierd in de stijl van Narnia.

The Lion, the Witch and the Wardrobe, gebaseerd op één van de wereldberoemde Narnia-boeken van C.S. Lewis, gaat over vier kinderen die via een kast terechtkomen in het magische land Narnia. Lewis, die zich op latere leeftijd tot het christendom bekeerde, schreef het verhaal niet per se als Bijbelse vertelling, maar verwerkte wel veel christelijke boodschappen in het boek. Zo kan de goede leeuw Aslan staan voor Christus en de gemene heks Jadis voor het kwaad in de wereld.

Door Narnia, net als Mel Gibson destijds deed met The Passion of the Christ, aan te prijzen bij leiders van Amerikaanse kerkgemeenschappen hoopt Disney hun enorme achterban en daarmee een groot deel van de christelijke gemeenschap te bereiken. En zo wellicht het succes van The Passion of the Christ, die wereldwijd meer dan zeshonderd miljoen dollar opbracht, te evenaren.