Verkoop pinot noir stijgt door Sideways

Wijnhandelaren spreken van Sideways-effect

De verkoop van pinot noir is in Amerika flink gestegen. Wijnhandelaren spreken van het Sideways-effect, omdat die wijnsoort in de film geprezen wordt

Sinds Sideways in Amerika in de bioscoop te zien is, is de verkoop van pinot noir merkbaar gestegen: zestien procent meer dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Dat blijkt uit gegevens van supermarkten en slijterijen. In Californië was de stijging zelfs 33 procent.

Wijnverkopers zeggen dat ze een duidelijk Sideways-effect hebben gemerkt. Volgens Gary Marcaletti van de Wine Trading Company in San Francisco is het niet moeilijk de Sideways-fans eruit te pikken. 'Ze komen binnen, praten over de film, en vragen dan: hoe zit het eigenlijk met die pinot noir?'

In de film zegt Miles, één van de twee hoofdpersonages, dat hij pinot noir zo waardeert omdat het een wijnsoort is die veel aandacht nodig heeft, en waar je als wijndrinker moeite voor moet doen. Hij heeft een hekel aan de populaire merlot-wijn.

De verkoop van merlot is overigens na het uitbrengen van de film niet gedaald.

(Bron: AP)