Fox veilt zeldzame documenten

Filmverleden in contracten onder de hamer

Bram de Vrind ,

Een memo uit 1946 waarin staat dat Norma Jean Dougherty het advies krijgt van filmproducent Fox om haar artiestennaam te veranderen in Marilyn Monroe. Een contract uit 1958 dat Elvis Presley de vrijheid gaf om strikte verzorgingsregels te overtreden en zijn haar te dragen zoals hij dat wilde in de film Love me Tender.

De bovenstaande papieren, en zo'n tweehonderd andere zeldzame documenten uit de filmwereld komen onder de hamer. 20th Century Fox schoont het archief op ten behoeve van het Motion Picture & Television Fund, een liefdadigheidsfonds voor de entertainmentberoepsgroep. De filmproducent wil zo 'het verleden uit de archieven halen en in handen geven van de filmliefhebber', aldus Fox-topman Tim Rothman in het blad Daily Variety.

De papieren - door de sterren ondertekend - geven een aardig kijkje in de filmwereld van weleer. Zo ontvouwen twee contracten de carrière van filmlegende Humphrey Bogart. In 1930 kreeg hij 300 dollar per week voor de film Up the River; 21 jaar later tekende hij voor 17 .500 dollar per week voor Deadline USA.

Marlon Brando tekende in 1951 een contract voor de film Viva Zapata met een salaris van 10.416,66 dollar per week , ofwel 125.000 dollar voor de hele film.

Saillant is het contract, dat vereiste dat de dikke en de dunne (Laurel en Hardy) in een film zelf voor kostuums moesten zorgen.

Directeur Nicholas Lowry van het Newyorkse veilinghuis Swann Galleries veilt de papieren op 25 januari. Hij denkt dat verzamelaars een fortuin zullen neerleggen voor de documenten.

Een goed vooruitzicht dus voor het Motion Picture & Television Fund CEO fund. 'Alleen al een contract van Babe Ruth leverde 1,2 miljoen dollar op en wie weet wat deze spullen wel niet waard zijn', zei Ken Schreren van het fonds tegen Daily Variety .