MySpace organiseert wedstrijd voor filmmakers

Eerste film geheel gemaakt door internetgebruikers verwacht in 2008

Marleen den Hartog ,

Via de profielensite MySpace kunnen internetgebruikers in Engeland zich opgeven voor het maken van een film. Door middel van een talentenjacht wordt in tien rondes de gehele cast en crew samengesteld. De film, die nu nog MyMovie Mashup heet, moet in 2008 in première gaan.

MySpace is een vriendennetwerk van MSN. Door middel van het aanmaken van een profiel kunnen mensen aan elkaar verbonden worden. Die worden dan als 'vrienden ' op het profiel getoond. Op dat profiel kan de gebruiker ook filmpjes en muziek zetten om zo zijn of haar talenten te laten zien.

De eerste ronde van de talentenjacht bestaat uit het zoeken naar een regisseur. Tot 27 april kunnen de MySpace-gebruikers hun filmpjes insturen, die vervolgens door een jury worden beoordeeld. In de rondes daarna worden achtereenvolgens geheel online een titel , script, cast, pre-production crew, production crew, trailer editor, soundtrack componist, marketing crew en distributeur gekozen.

Muzikanten gebruikten MySpace al eerder om bekend mee te worden. Zo hebben de Britse popzangeres Lily Allen en de Britse rockband Arctic Monkeys via deze weg een flinke fanbase opgebouwd.

Dat het internet een goedkope manier is om reclame voor een film te maken is al langer bekend. In 1999 wisten Daniel Myrick en Eduardo Sánchez op internet een hype te creëren voor hun horror mockumentary The Blair Witch Project. De film bracht alleen in de VS al 140 miljoen dollar op.

Toch staat succes op internet niet altijd garant voor succes in de bioscoop: de recente actiefilm Snakes on Plane van David R. Ellis werd op het internet als cultfilm gebombardeerd, maar in de bioscopen was daar weinig van te merken.