nieuwe site?

Vier nieuwe kunstzinnige films

uit de subsidiepot Filmfonds en Mondriaan Stichting

In het kader van De Verbeelding, een nieuw stimuleringsinitiatief van het Filmfonds en de Mondriaan Stichting ontvangen vier kunstzinnige films ieder in totaal driehonderdduizend euro.

Het Nederlands Fonds voor de Film en de Mondriaan Stichting lanceerden in
het voorjaar van 2007 het gezamenlijke project De Verbeelding. De
Verbeelding is een experiment, opgezet om lange, kunstzinnige films met een
uitgesproken visuele aanpak voor een beperkt budget mogelijk te maken. De
Verbeelding leverde 51 aanmeldingen op. De commissie bestaande uit
voorzitter Rutger Wolfson, Marjoleine Boonstra, Femke Wolting, Sacha
Bronwasser, Frans van Gestel en Heiner Holtappels was enthousiast over de
hoge kwaliteit en grote diversiteit van de ingediende plannen. Het streven
is naar een gezamenlijke presentatie van de volgende films in het najaar van 2008:

Winterstilte van Sonja Wyss
In een ingesneeuwde blokhut leven een weduwe en haar vier volwassen
dochters met hun verlangens naar liefde en intimiteit. Het sterke katholieke
geloof en een al jaren durende rouwfase dwingen hen tot een leven van
kuisheid. Geheimzinnige hertmannen brengen verandering in hun bestaan.

De Stillen van Ricky Rijneke
Drie jongeren dwalen over het wad dichtbij een dorpje aan de kust.
Zijn voelen dat hun leven voor hen ligt en dat alles nog mogelijk is. Drie
eenlingen die richting zoeken en elkaar ontmoeten. Vluchtig maar ook
richtinggevend.

Winterland van Dick Tuinder
De strijd tussen de echte en de virtuele werkelijkheid
gepersonifieerd door Reality, een vijf centimeter groot, stinkend en
humeurig mannetje en Virtual Reality, zijn virtuele tegenstrever. De
verschillende personages proberen de teloorgang van de werkelijkheid te
keren.

C'est déja l'été van Martijn Smits en Bastiaan Kroeger
Een gezin overleeft in Seraing. In het troosteloze bestaan van een
vervallen industrieel stadje leven ze langs elkaar heen, waarbij ze tot
alles in staat zijn om uit hun eenzaamheid te breken.

(Bron: Nederlands Fonds voor de Film)