Niet in Rotterdam

Vier films die op het IFFR hadden moeten draaien

Elk festival heeft keuzeheren en -dames. Zij bepalen wat er te zien is, en wat niet. Met soms opmerkelijke gevolgen. Hier vier films die op het IFFR thuishoren, maar niet zijn geselecteerd.

1. Gummo en Julien Donkey-Boy waren sensaties op het IFFR. Maar voor Harmony Korine’s weerbarstige come-backfilm Mister Lonely, over een Michael Jackson-imitator die met een stralende Marilyn Monroe-lookalike afreist naar een bizarre gemeenschap van dubbelgangers, is er op het IFFR geen plek. Terwijl het centrale festivalthema ‘Free Radicals’ toch op weinig filmmakers meer van toepassing lijkt dan op Korine. 

2. In 2001 kreeg Maria Speth een Tiger Award voor haar afstudeerfilm In den Tag hinein. De langverwachte opvolger Madonnen, een aan het werk van de Dardennes verwant drama dat vorig jaar in première ging op het festival van Berlijn, is in Rotterdam niet te zien. Zonde -  vooral vanwege de formidabele hoofdrolspeelster Sandra Hüller als een jonge alleenstaande moeder die plotseling bij haar vader (Oliver Gourmet) op de stoep staat in België.

3. Ang Lee, winnaar van Oscars en Gouden Leeuwen, lijkt de ideale regisseur voor het Kings & Aces-programma. Niets is minder waar. Van Lust, Caution , de opvolger van Brokeback Mountain (publieksopening van het IFFR 2006) in Rotterdam geen spoor. Liefhebbers hoeven niet te treuren. Distributeur A-Film heeft het IFFR niet nodig om de film in 24 januari in de bioscoop uit te brengen .

4. Een aanhoudend (financieel) dispuut met distributeur Contact Film is de reden dat het indrukwekkende The Banishment van de Russische meester Andrej Zvyagintsev (The Return) niet in Rotterdam draait. Ook films als Retour en Normandie van Nicolas Philibert (die eerder indruk maakte met Être et avoir) en Buda as sharm foru rikht van Hana Makhmalbaf ontbreken in het programma. De filmliefhebber heeft het nakijken.