filmjaar 2016

Rimini maakt zich op voor jubileum La dolce vita

Festiviteiten begonnen met internationale conferentie

Ondanks dat het 50-jarig jubileum van Federico Fellini’s klassieker La dolce vita nog even op zich laat wachten, de film ging begin 1960 in première, zijn de festiviteiten in Fellini’s geboorteplaats Rimini al in volle gang. Vorige week vond in de Italiaanse badplaats een internationale conferentie plaats over allerlei facetten van de film. Dat meldt persbureau Reuters.

Op de conferentie getiteld ’50 jaar La dolce vita’ gaven deskundigen uit diverse disciplines een aantal lezingen. Onder andere filmcritici, een socioloog en een psychoanalyticus spraken over de film die Fellini bij een groot, internationaal publiek introduceerde. Priester Virgilio Fantuzzi gaf een lezing over de houding van de Kerk ten opzichte van La dolce vita. Een viertal sprekers ging in op de receptie van de film in landen als Spanje en Portugal. In Spanje zorgde morele censuur ervoor dat de film uit de bioscopen werd geweerd.

Twee dagen lang debatteerden wetenschappers en liefhebbers over de iconische film uit 1960. De conferentie is het begin van diverse activiteiten die de komende twee jaar rond de film en Fellini worden gehouden. Zo organiseert de Academy of Motion Picture Arts & Sciences vanaf 24 januari in Beverly Hills een tentoonstelling getiteld ‘Fellini Oniricon – The Book of My Dreams’. De expositie toont aantekeningen en schetsen die Fellini maakte naar aanleiding van dromen en fantasieën.

La dolce vita werd vanaf de première in 1960 zowel bejubeld als verguisd. De film was in Italië en in het buitenland een groot succes en werd op het filmfestival van Cannes bekroond met de Gouden Palm . Vanuit katholieke kringen kwam er kritiek op de film en de morele waarden die het representeerde. Zo was het Vaticaan van mening dat La dolce vita (het zoete leven) beter La schifosa vita (het walgelijke leven) had kunnen heten.

Fellini geeft in La dolce vita, over de societyjournalist Marcello (Marcello Mastroianni), op satirische wijze kritiek op het oppervlakkige, lege bestaan van de elite in Rome. Marcello droomt ervan een serieuze schrijver te worden, maar komt niet veel verder dan de wilde feesten van de plaatselijke jetset.
Met name de seksuele moraal van de karakters en de decadentie van de aristocratie maakten de film controversieel. Fellini werd beschuldigd van atheïsme en communisme en na de première in Milaan werd hij uitgejouwd en bespuugd.

Maar ondanks – of misschien wel dankzij – de controverse, groeide La dolce vita uit tot een internationaal kassucces en een mijlpaal in de filmgeschiedenis. Hoe groot de invloed van La dolce vita is, blijkt wel uit het feit dat de term paparazzi is afgeleid van Paparazzo, de opdringerige fotograaf uit de film.