filmjaar 2016

New Yorker Films opgeheven

Achterstallige betaling betekent einde Amerikaanse filmdistributeur

Na 43 jaar sluit New Yorker Films, distributeur van succesvolle internationale en onafhankelijke producties als Être et avoir (Nicolas Philibert, 2003) en Te doy mis ojos (Icíar Bollaín, 2003), zijn deuren. Door achterstallige betaling van een lening zit er niks anders op dan de stekker uit het bedrijf te trekken.

Op de website van de New Yorker Films staat slechts een klein bericht, waarin wordt verklaard dat het distributiebedrijf er mee stopt. In het bericht worden de filmmakers en producenten bedankt voor het  vertrouwen dat ze in het bedrijf hebben geschonken, maar wordt er geen reden voor de opheffing gegeven. Eind vorige week deden de geruchten de ronde dat er een financiële crisis was binnen het bedrijf. 

New Yorker Films werd in 2002 gekocht door Madstone Films, maar de laatste werd na twee jaar al opgedoekt. Madstone Films had de bezittingen van New Yorker Films, die erin slaagde in zijn eentje verder te gaan , echter als onderpand gebruikt. Deze moet nu terugbetaald worden. Het verlies van de grote filmbibliotheek, zorgt voor het faillissement van het bedrijf.

New Yorker Films werd in 1965 opgericht door Daniel Talbot, die tegenwoordig wordt bijgestaan door mede-eigenaar Jose Lopez. Al snel werden er buitenlandse films geïmporteerd en uitgebracht. Door films uit te brengen van onder andere Bernardo Bertolucci, Jean- Luc Godard en Ousame Sembene, stond de distributeur bekend als een innovatief, artistiek verantwoord en politiek geëngageerd bedrijf . Behalve veelal niet-Amerikaanse films, bood  New Yorker Films ook een helpende hand aan de makers van onafhankelijke producties. Zo werden de eerste films van regisseurs als Gus van Sant en Jim Jarmusch door het distributiebedrijf de bioscopen ingeloodst. Daarbij was New Yorker Films, naar eigen zeggen, ‘een plek waar altijd veel ruimte geweest voor internationale, vrouwelijke filmmakers en documentaires.’

Vanaf de jaren ’90 is het bedrijf zich gaan richten op de videomarkt, waar ook hier de traditie van onafhankelijke en internationale cinema is voortgezet. Het originele, visuele format van de films en de kwaliteit bleven ook op video gewaarborgd. Ook was New Yorker Films in het bezit van een uitgebreide filmbibliotheek, die zowel indie-films als klassiekers bevat. De verkoop hiervan betekent het einde voor de Amerikaanse filmdistributeur.