Succesvol jaar Nederlandse film

Grootste marktaandeel in tien jaar

2008 was een succesvol jaar voor de Nederlandse film. Het marktaandeel van films van eigen bodem in de Nederlandse bioscopen bedroeg 17,6 procent, het beste resultaat in de afgelopen tien jaar. Dat blijkt uit gegevens van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie.

De Nederlands-Belgische coproductie Anubis en het pad der zeven zonden was met 554 duizend bezoekers de best bezochte Nederlandse film. Oorlogswinter (453. 000), Bride Flight (328.000) en De brief voor de koning (304.000) wisten eveneens meer dan 300 duizend bezoekers naar de bioscoop te trekken. Oorlogswinter is ook in het begin van 2009 nog steeds zeer succesvol. De film van Martin Koolhoven heeft het bezoekersaantal van Anubis inmiddels al overschreden.

Het algehele bioscoopbezoek in Nederland steeg in 2008 met 1,7 procent. De omzet, 164,6 miljoen euro, is met 3,11 procent gestegen. In tegenstelling tot de afgelopen jaren wist geen enkele film meer dan een miljoen bezoekers naar de bioscoop te trekken. De best bezochte bioscoopfilm was met 985 duizend bezoekers de Britse musical Mamma Mia!, gevolgd door Quantum Of Solace.

De bioscoop top tien van 2008  op basis van bezoekersaantallen:

1. Mamma Mia! - 984.906
2. Quantum Of Solace -  853.137
3. Madagascar 2 - 713.715
4. Kung Fu Panda - 647.869
5. The Kite Runner - 634.088
6. The Dark Knight - 597.775
7. Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull - 579.322
8. Anubis en het pad der zeven zonden - 554.605
9. Sex And The City; The Movie - 492.764
10. Oorlogswinter - 453.650