De Nederlands-Belgische coproductie Anubis en het pad der zeven zonden was
met 554 duizend bezoekers de best bezochte Nederlandse film. Oorlogswinter (453.
000), Bride Flight (328.000) en De brief voor de koning (304.000) wisten
eveneens meer dan 300 duizend bezoekers naar de bioscoop te trekken.
Oorlogswinter is ook in het begin van 2009 nog steeds zeer succesvol. De film
van Martin Koolhoven heeft het bezoekersaantal van Anubis inmiddels al
overschreden.
Het algehele bioscoopbezoek in Nederland steeg in 2008
met 1,7 procent. De omzet, 164,6 miljoen euro, is met 3,11 procent gestegen. In
tegenstelling tot de afgelopen jaren wist geen enkele film meer dan een miljoen
bezoekers naar de bioscoop te trekken. De best bezochte bioscoopfilm was met
985 duizend bezoekers de Britse musical Mamma Mia!, gevolgd door Quantum Of
Solace.
De bioscoop top tien van 2008 op basis van
bezoekersaantallen:
1.
Mamma Mia! - 984.906
2.
Quantum Of Solace - 853.137
3.
Madagascar 2 - 713.715
4.
Kung Fu Panda - 647.869
5.
The Kite Runner - 634.088
6.
The Dark Knight - 597.775
7.
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull - 579.322
8.
Anubis en het pad der zeven zonden - 554.605
9.
Sex And The City; The Movie - 492.764
10.
Oorlogswinter - 453.650
Succesvol jaar Nederlandse film
Grootste marktaandeel in tien jaar
2008 was een succesvol jaar voor de Nederlandse film. Het marktaandeel van films van eigen bodem in de Nederlandse bioscopen bedroeg 17,6 procent, het beste resultaat in de afgelopen tien jaar. Dat blijkt uit gegevens van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie.