filmjaar 2016

Twitter kan film maken of breken

Online mond-tot-mondreclame heeft enorme invloed

Filmmakers maken steeds meer gebruik van informatie van netwerksites als Twitter en Facebook om te kunnen voorspellen of een film aanslaat of niet. Zelfs voordat de film officieel uit is, is de mening van het publiek over een film te meten.

In het verleden waren filmstudio's afhankelijk van focusgroepen, voorvertoningen aan een geselecteerd publiek en filmrecensies als ze de mening van het publiek over een productie wilden weten. Tegenwoordig nemen online gesprekken deze functie over. De mond-tot-mondreclame heeft enorme invloed op de populariteit van films. Een twitterbericht kan een film maken of breken.

Een commerciële firma lanceerde Fizziology, een online meetapparaat dat wekelijks bijhoudt hoe de stemming van Twitteraars en Facebookers is rondom verschillende films. Medeoprichter van Fizziology, Ben Carlson: ‘Het is geweldig dat we kunnen luisteren en opletten zonder dat mensen dat in de gaten hoeven te hebben.’

Christine Birch, hoofd van de afdeling marketing bij DreamWorks Studios, zei dat marketeers steeds meer rekening houden met wat de bioscoopbezoeker op internet zegt. Maar liefst 73 procent van de bioscoopbezoekers heeft een profiel op een of meerdere netwerksites, aldus filmmarketingbureau Stradella Road.

Online opwinding zorgde er in het weekeinde voor dat de film Paranormal Activity 7,9 miljoen dollar opbracht in de Verenigde Staten en Canada. Dat was een record voor een film die in minder dan 200 bioscopen wordt vertoond.

Bron: ANP/REUTERS