Arabische films in Nederland

Nederlands jongste filmdistributeur probeert het nog één keer

Gerhard Busch ,

Het is erop of eronder voor Nederlands jongste filmdistributeur, Noesa den Hartog (25 jaar). Vanaf donderdag 18 maart draait de Egyptische film Escaping Tel Aviv in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Komen er niet voldoende bezoekers, zoals bij de vorige twee Arabische films die Den Hartog naar Nederland haalde, dan moet ze er mee ophouden.

Wie is Den Hartog en waarom wil ze Arabische films naar Nederland halen?
‘Ik ben geboren in Utrecht, woon in Nieuwegein, en heb een Egyptische moeder en Nederlandse vader. Voordat ik het idee kreeg om filmdistributie te doen zat ik in sales en marketing. Bij een bedrijf dat luchtreinigers maakt. Iets heel anders, ja. Maar toen ik vorig jaar bij een bezoek aan Pathé zag dat ze daar Turkse films vertoonden, dacht ik: Waarom zou dat niet ook met Arabische films kunnen?’

Je krijgt dat idee, wat deed je toen?
‘Ik belde met Pathé en vroeg of ze interesse hadden. Dat hadden ze wel, en ze gaven me een lijst met punten waaraan de film moest voldoen. Het moest een print op 35 mm zijn, gekeurd door het Nicam, en met Nederlandse ondertitels. En ze gaven me een datum wanneer de film geplaatst zou worden. Waarop ik een vliegticket kocht en naar Egypte vloog om een film te halen.’

Wist je welke film je wilde hebben?
‘Ik had al contact gelegd met verschillende productiemaatschappijen en had al een film op het oog die op dat moment heel populair was in Egypte.’

Waarom Egypte?
‘Mijn moeder is er geboren en Egypte is het Hollywood van de Arabische wereld. Tachtig tot negentig procent van wat mensen hier op hun schotels zien – films, series, enzovoort – komt uit Egypte. Als je in Tunesië beroemd wil worden ga je naar Egypte om ontdekt te worden.’

En je vertrok met een flinke portemonnee met geld in je binnenzak?
‘Het geld heb ik daar laten overboeken. Mijn moeder heeft me gesponsord. Je moet vooral in Egypte goed opletten dat je niet met tussenpersonen te maken krijgt die er nog een paar duizend euro aan hopen te verdienen.’

Een paar duizend euro voor een tussenpersoon… dat zijn flinke bedragen. Hoeveel kost zo’n film dan wel niet ?
(geen antwoord)

Hoe kreeg je je moeder zover?
(lacht) ‘Ze had in het begin wel een beetje commentaar, maar ik weet haar altijd wel te overtuigen.’

Je hebt vorig jaar twee films naar Nederland gehaald, Ramadan Mabrouk en Bobbos, en nu Escaping Tel Aviv. Over een Egyptische moeder van twee, die door haar man, die een Israëlische Mossad-agent blijkt te zijn, wordt ontvoerd en naar Tel Aviv gebracht. Een Egyptische agent probeert ze vervolgens te redden uit de handen van de vijand. Waarom deze film?
‘Omdat ik het een goede actiethriller vind. De film is in december in Egypte uitgebracht en is een enorme hit. Mijn eerste twee films waren komedies, en die deden het hier niet zo goed. Misschien omdat Marokkanen om heel andere dingen lachen dan Egyptenaren. Maar iedereen houdt van actie.
Daar komt nog bij dat ik het belangrijk vind dat ze hier in het westen zien hoe ze in de Arabische wereld denken over bepaalde dingen die in de film voorkomen.’

Je hebt dus ook een politiek motief?
‘Nee, daar wil ik me niet in verdiepen, dat is helemaal niet mijn ding.’

Maar daar ontkom je met deze film toch niet aan…
‘Ik weet te weinig over het conflict tussen Israël en Palestina om daar uitspraken over te kunnen doen. De film is ook niet mijn visie maar die van de regisseur, en daarmee de visie van veel Arabieren. Ik vind het goed dat die visie ook in Nederland te zien is. Het is niet vaak dat je in het westen films ziet waarin Israël de bad guy is en de Arabieren de good guys. Ik denk dat dat wel eens verfrissend kan zijn.’

Wat verwacht je van de film?
‘Ik hoop dat ik mijn geld eruit haal, want als het nu niet lukt, dan moet ik het project stopzetten, of nieuwe investeerders vinden.’

Dan draait je moeder de geldkraan dicht?
‘Nee hoor, maar dan zou ik geen geld meer van haar willen lenen.’