Voorspellen van voetbaluitslagen en gokken op de winnaar van een paardenrace is de gewoonste zaak van de wereld, maar geld inzetten op het succes van een film? Het kan binnenkort, als het aan enkele spelers op de Amerikaanse financiële markt ligt.

Recente onderzoeken hebben aangetoond dat het op basis van wiskundige berekeningen mogelijk is het commerciële succes van films te voorspellen. Zo bleken analyses van twitter-berichten (tweets) onderzoekers in staat te stellen de opbrengsten van film tot op 97% nauwkeurig te voorspellen. Recent hebben ook onderzoekers aan de Universiteit van Californië een methode ontwikkeld die de box-office opbrengsten van films tot op 86% benaderden. 

In het verleden werden deze bevindingen enkel doorgespeeld naar de filmstudio’s, die zo meer inzicht kregen in de markt en hun productie hierop konden aanpassen. Nu pleiten investeerders en andere spelers op de financiële markt voor het vrijgeven van de gegevens voor andere doeleinden.

Dit betekent niet alleen dat het in de toekomst wellicht mogelijk wordt om, net als bij bijvoorbeeld voetbal- en wielerwedstrijden, geld in te zetten op het succes van een bepaalde film, maar ook dat investeerders binnen de filmwereld op voorhand in staat worden gesteld beleggingen in films te manipuleren.  Een gevolg dat filmstudio’s tegen de borst stuit. ‘Zolang er een inside-groep is die meer weet dan de buitenwereld, is dat nooit een goed iets,’ zegt Bob Pisano van Motion Pictures Association of America tegenover The Hollywood Reporter. ‘Dit werkt manipulaties en fraude in de hand.’

Of het daadwerkelijk mogelijk wordt te gokken op het succes van film en of investeerders inzicht krijgen in de gegevens, hangt af van de Amerikaanse Senaat , dat zich nog over de zaak moet buigen.