Promotie van Tron: Legacy duurt 3,5 jaar

Lange campagne voor Disney-film

De futuristische film Tron: Legacy wordt al ruim drie jaar gepromoot door productiemaatschappij Disney. De lange campagne is uitzonderlijk voor de marketingstrategie van Hollywood.

Tegen de tijd dat Tron: Legacy in de bioscopen verschijnt in december, is de film drieëneenhalf jaar lang gepromoot door Disney. Afgelopen weekend werd voor het derde jaar op rij tijdens Comic-Con, de jaarlijkse conventie over popcultuur in San Diego, een nieuwe trailer getoond van de film. Bovendien was er de afgelopen jaren tijdens Comic-Con een aantal bijzondere attracties, zoals een nagebouwde set van de film. Ook verschenen er online games en voorproefjes op de merchandising.

Volgens de New York Times is deze strategie om de film in de markt te zetten uitzonderlijk in Hollywood. Marketingcampagnes voor risicovolle blockbusters starten normaal gesproken een jaar voor de bioscooprelease. De lange promotietijd zorgt er voor dat een film door al het reclamegeweld heen kan breken. Het doel is ervoor te zorgen dat men de film ziet als een niet te missen evenement.

Een langdurige campagne speelt zich voor een groot deel af op internet. Omdat de komst van dvd-recorders televisiecommercials steeds meer aantasten als promotiemiddel, zetten studio’s steeds vaker internet in om hun aankomende releases onder de aandacht te brengen . Op die manier worden er steeds kleine stukjes informatie naar buiten gebracht .

Tegelijkertijd is het risico voor studio’s groter dan ooit. Films met veel special effects, zoals Tron: Legacy, kosten al snel meer dan 350 miljoen dollar om te ontwikkelen, te produceren en te marketen. Een studio wil zo’n groots opgezette film niet uitbrengen zonder een omvangrijke campagne.

Tron: Legacy werd geregisseerd door Joseph Kosinski en is een vervolg op de Tron-film uit 1982 van regisseur Steven Lisberger. De versie uit 1982 gaat over een computerprogrammeur die in een videospel wordt gezogen. Het vervolg zal gaan over zijn zoon, die op zoek gaat naar zijn vader en terecht komt in dezelfde digitale wereld, waar zijn vader twintig jaar in zat opgesloten.

Bron: New York Times