Gisteren zijn op het Nederlands Film Festival de winnaars bekend gemaakt van de zevende NFF Online filmcompetitie. In totaal werden er tot 1 augustus 196 korte films via YouTube ingezonden, waarvan er 91 zijn geselecteerd.

De jury, onder leiding van Tim Murck, bekroonde gisteren vijf films verdeeld over vijf categorieën: animatie, fictie, documentaire, innovatie, videoclips. Daarnaast was er ook een publieksprijs. Alle prijzen bestaan uit een geldbedrag van 2500 euro.

Winnaar van de categorie UPC Animatie is De jongen met best wel lange armen van Erik Butter.


De internetserie: De meisjes van Thijs van Blackframe en Joris van den Berg won in de categorie Fictie.


De categorie Documentaire werd gewonnen door Canvas van Chiel Aldershoff en Ben de Loenen.

De categorieën Taks videoclip , UPC Innovatie en UPC Publieksprijs werden respectievelijk gewonnen door Saelors – Where the smog is too low van Amos Mulder, Keep on Stepping van Marjoleine Boonstra en Submarine, en Papegaai van Peter Lub/Kud site.

Voor de competitie konden filmmakers hun filmpjes van maximaal vijf minuten opsturen. De geselecteerde films zijn bijna 95.000 keer bekeken en er is ruim 18 .000 keer gestemd op de filmpjes voor de UPC Publieksprijs.

De vakjury bestond verder uit Mark Giesberg (vice president marketing en content UPC), Erwin Houtenbrink (filmprogrammeur festivals), Astrid Bussink ( documentairemaakster) en Henk de Hooge (oprichter en CEO dutchcowboys.nl).

De complete lijst van de 91 geselecteerde filmpjes zijn te bekijken op de NFF-pagina van Youtube.