nieuwe site?

Hollywood-regisseuse noemt piraterij noodzakelijk

Lexi Alexander vraagt om vrijlating Pirate Bay eigenaar

De Duitse regisseuse Lexi Alexander, bekend van de film Hooligans, heeft de Motion Picture Association of America (MPAA) bekritiseerd om hun bestrijding van filmpiraterij. Ze vindt dat piraterij noodzakelijk is om de regio-afhankelijke toegang van content tegen te gaan, en noemt de claims dat piraterij de filmindustrie geld zou kosten, grote onzin.

De Duitse, die op negentienjarige leeftijd naar Hollywood vertrok en een Oscarnominatie voor de korte film Johnny Flynton op haar naam heeft staan, spreekt op haar blog haar frustratie uit over de beperkte toegang tot content. Zo schrijft ze: ‘Ondanks mijn dure abonnementen bij verschillende mediakanalen, heb ik nog steeds geen toegang tot de programma’s die ik wil zien. In de VS wordt Duitse content geblokkeerd en vice versa.’

Geen wonder dus dat de jeugd de veiligheidsmaatregelen van de filmindustrie omzeilt, zegt Alexander. ‘Elke maatregel waar Hollywood duizenden dollars en honderden uren werk in heeft gestopt, wordt door deze whizzkids in een paar minuten tijd ontmanteld. En dat vinden die jongens waarschijnlijk nog leuker dan de gestolen film zelf,’ schrijft ze. De strijd tussen de filmpiraten en Hollywood ziet er volgens Alexander ongeveer zo uit (Hollywood speelt in de witte shirts):



Medelijden met de filmmakers hoeven we ook niet te hebben, zegt Alexander. Ze verwijst daarbij naar een artikel met de vijftig best verdienende regisseurs van het moment.

Bovendien zou de claim dat piraterij de filmindustrie bakken met geld kost grote onzin zijn, zegt Alexander. Onderzoeksjournalisten van Ars Technica toonden namelijk in 2008 al aan dat de cijfers die de schade aan de economie zouden moeten aantonen, nergens op gebaseerd zijn. De grootste oorzaak voor het verliezen van geld, merkt Alexander scherp op, is het produceren van slechte films, niet het stelen van films.

Overigens juicht Alexander de filmpiraten ook niet kritiekloos toe. Eigenaars van piraten- sites als Megaupload en The Pirate Bay steken volgens haar net zo goed het geld in eigen zak. ‘Het komt erop neer dat we de zakken vullen van de piraten aan de ene kant of de handelaren (piraten met een vergunning van de koning) aan de andere kant. Het wachten is op een good guy die filmkwaliteit de belangrijkste factor maakt.’

Merkwaardig genoeg sluit Alexander haar opiniestuk toch af met de eis om Peter Sunde, eigenaar van The Pirate Bay, vrij te laten uit de gevangenis. De regisseuse zegt daarmee een handreiking te willen maken naar ‘de andere kant.’