filmjaar 2016

Slechts 23 procent van filmcrew is vrouw

Rapport kijkt naar succesvolste films van afgelopen twintig jaar

Slechts 23 procent van alle crewleden in de filmindustrie is vrouw. Dat blijkt uit een onderzoek van Stephen Follows, een Britse filmproducent. Follows onderzocht de honderd best verdienende films van elk jaar sinds 1994 en kwam tot enkele opzienbarende conclusies.

Zo bleek dat het aantal vrouwen in de filmindustrie de afgelopen twintig jaar niet gestegen is. Was het percentage vrouwelijke crewleden in 1994 nog 22,7 procent, in 2013 was dit nog maar 21,8 procent.

Ook in de verschillende disciplines was de balans tussen vrouwen en mannen ongelijk verdeeld. Van de in totaal 2000 onderzochte films telde Follows slechts dertien procent vrouwelijke editors,  tien procent vrouwelijke schrijvers en vijf procent regisseuses. In de kostuum-, make-up- en castingafdelingen zijn vrouwen juist oververtegenwoordigd .

Verder heeft het genre musical het hoogste percentage vrouwen in de crew (27 procent) en science fiction het laagste (twintig procent). De film On Deadly Ground met en van Steven Seagal scoorde als individuele film het laagst: slechts tien procent vrouwen werkte in zijn crew. Het door Tinay Fey geschreven Mean Girls was met 42 procent het best vertegenwoordigd door vrouwen. Overigens was Kathryn Bigelow de enige vrouwelijke regisseuse die ooit een Oscar won, voor The Hurt Locker in 2009.


De rol van vrouwen in Disneyfilms

In 2013 verscheen ook al een rapport van de Universiteit van San Diego over vrouwen in de filmindustrie, maar dan vóór in plaats van achter de schermen. Daaruit bleek dat in slechts vijftien procent van de honderd succesvolste films uit 2013, vrouwen de hoofdrol spelen. In dertien procent van de gevallen was er een gelijk aantal vrouwen en mannen, of waren er meer vrouwen in de film. En van de in totaal 2300 filmrollen met tekst was maar een derde vrouwelijk.

Verder waren vrouwelijke personages vaker getrouwd dan mannen, maar werd minder snel duidelijk dan bij mannen wat voor beroep vrouwen hadden. Ook waren vrouwen gemiddeld jonger dan mannen in films.

Een test die vaak op films wordt toegepast om vrouwenemancipatie te beoordelen, is de Bechdel-test. Die test werd populair nadat een striptekenaar in 1985 een personage het idee liet uiten. Een film slaagt voor de Bechdel-test wanneer er twee vrouwelijke personages met elkaar praten over iets anders dan mannen. Films als The Social Network, de Back to the Future-trilogie, Shrek, Slumdog Millionaire, Home Alone, Toy Story, de Pirates of the Caribbean-trilogie, The Big Lebowski, Milk, The Truman Show, When Harry Met Sally, The Shawshank Redemption, Avatar en nog vele andere, zakken allemaal voor deze test.


De betreffende strippagina uit 1985 van Alison Bechdel

Klik hier voor een overzicht van Bechdel-beoordelingen van films.