nieuwe site?

Wie wint de VPRO Cinema Afficheprijs?

Vijf nominaties bekendgemaakt

De posters van Aanmodderfakker, Brozer, J.Kessels, Prins en Those Who Feel the Fire Burning maken kans op de 15e VPRO Cinema Afficheprijs, een publieksprijs voor de beste filmposter van het jaar. Ze werden door een vakjury met o.a. cameraman Hoyte van Hoytema, regisseur Martin Koolhoven, art director Jan Roelfs en kostuumontwerpster Jany Temime gekozen uit de oogst van het afgelopen jaar, bestaande uit een kleine zestig posters voor speelfilms en documentaires.

De genomineerde posters zijn gemaakt door Sander Brouwer (Prins), de Vlaamse Amira Daoudi (J. Kessels), Jom Semah en Morgen Knibbe (Those Who Feel the Fire Burning), Vincent Meertens (Aanmodderfakker, met een illustratie van Tim Enthoven) en Brat Ljatifi (Brozer), die de Afficheprijs al twee keer won.
 
Posters van de grootste kassuccessen van het afgelopen jaar ontbreken bij de voorselectie. “Ze zijn ambachtelijk goed maar nooit bijzonder”, merkte een van de leden van de preselectiejury op. De jury was overigens eensgezind; zij gaven weliswaar punten aan 23 van de 57 posters maar het overgrote deel ging naar de vijf genomineerde posters.
 
Het publiek beslist
Het woord is nu aan het publiek. Via het online stemformulier op Facebook kan tot en met woensdag 30 september, 12.00 uur worden bepaald wat het beste Nederlandse filmaffiche is van het afgelopen jaar. Per e-mail stemmen kan overigens ook: stuur jouw topdrie en je naam + adres naar de redactie. Stemmers maken kans op fraaie prijzen, waaronder 2 kaarten voor het Gala van de Nederlandse Film, beschikbaar gesteld door het Nederlands Film Festival.
 
De winnaar van de 15e VPRO Cinema Afficheprijs ( bestaand uit een bedrag van 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten, ontworpen door Titus Leeser, beschikbaar gesteld door EYE) wordt donderdagavond 1 oktober bekend gemaakt in de NFF Talkshow gepresenteerd door Art Rooijakkers.
 
De Afficheprijs wordt georganiseerd door VPRO Cinema in samenwerking met het Nederlands Film Festival, met een bijdrage van het Nederlands Filmfonds.

De 5 nominaties

 
Aanmodderfakker
ontwerp en illustratie: Tim Enthoven
typografie: Vincent Meertens
distributie: September Film Distribution
 

Grafisch ontwerper Vincent Meertens maakte de credits en zette de puntjes op de i van het affiche van Aanmodderfakker, dat wordt gedomineerd door de vrolijke illustratie van Tim Enthoven, die eerder verantwoordelijk was voor de poster van Michiel ten Horns De ontmaagding van Eva van End, die in 2013 was genomineerd voor de Afficheprijs. Aanmodderfakker was met drie Gouden Kalveren, waaronder die voor beste film, de grote winnaar van het vorige NFF, maar omdat de poster niet op tijd klaar was, dingt hij deze editie mee. September Film Distribution bracht Aanmodderfakker na het filmfestival uit in de Nederlandse bioscopen. Hij trok bijna 60.000 bioscoopbezoekers, niet gek voor een Telefilm.
 
Brozer
ontwerp: Brat Ljatifi / Brat Creative Works
distributie: Cinemien
 
Brat Ljatifi won de Afficheprijs al twee keer: in 2001 voor Iles flottantes en in 2006 voor Diep. Hij was daarnaast nóg vier keer genomineerd: in 2002 voor Tussenland, in 2006 voor Langer Licht en in 2012 voor Kauwboy en De Heineken ontvoering. Voor zijn poster voor Mijke de Jongs vervolg op Broos (uit 1997) koos Ljatifi een confronterend beeld waarop de zussen Ted (Marnie Blok), Lian ( Lieneke le Roux), Muis (Leonoor Pauw) en Carlos (Adelheid Roosen) levend in een doodskist liggen in het atelier van laatstgenoemde, om te ervaren wat hun doodzieke zus Muis te wachten staat. De filmtitel was aanvankelijk met een penseel geschreven, maar is later op een bestaand font gebaseerd, maar wel in ecoline en een beetje bloed gedoopt...
 
J.Kessels
ontwerp: Amira Daoudi
distributie: September Film Distribution
 
De Vlaamse Amira Daoudi was vorig jaar ook al genomineerd voor de Afficheprijs, twee keer zelfs, voor haar posters voor Above Us All 3D én Ne me quitte pas. Op Daoudi’s affiche voor J.Kessels, de openingsfilm van het 35e Nederlands Film Festival, naar de cult novel van P.F. Thomése, is een relatief bescheiden plek ingeruimd voor de twee hoofrolspelers, Frank Lammers (Jos Kessels, columnist bij Het Eindhovens Dagblad) en Fedja van Huêt (P.F. Thomése, ofwel de kettingrokende en zuipende Brabander Frans); de poster valt vooral op door een knallend geel vlak, kistletters, en een zwarte diagonaal – een grafische verbeelding van de weg die wordt begaan in de bizarre roadtrip. Daarop zien we Brigitte (Romi Van Renterghem), de knetterhete frituurspetter uit de Snackbar van Ooit, op wie Fransje als jonge puber zijn onvervulde dromen projecteerde.
 
Prins
ontwerp: Sander Brouwer
fotografie: Paul Ozgur
distributie: Just Film Distribution
 
Het is geen al te vrolijk beeld, maar des te opvallender: voor de filmposter van zijn speelfilmdebuut Prins koos Sam de Jong een still (geschoten door DoP Paul Ozgur ) waarop Ayoub (Ayoub Elasri) met een blauw oog en een kroontje op zijn hoofd achter het stuur zit van de paarse Lamborghini Diablo van de criminele Kalpa. Het is ingeflitst, alsof het door een paparazzo is gemaakt. Ontwerper Sander Brouwer isoleerde het iconische, David LaChapelle-achtige beeld door het op een crèmekleurige achtergrond te plaatsen, waarin de stortvloed aan credits is verwerkt. De titel zette Brouwer, net als de credits in de film, in elegante, cursieve kapitalen.
 
Those Who Feel the Fire Burning
ontwerp: Jom Semah en Morgan Knibbe
distributie: Cinema Delicatessen
 

Er heeft eerst een andere ontwerper gewerkt aan de poster van het documentaire-essay Those Who Feel the Fire Burning, de grote verrassing van IDFA 2014. Omdat diens voorstellen niet in de buurt kwamen van wat regisseur Morgan Knibbe wilde, is Knibbe zelf maar wat met Photoshop gaan klooien, samen met zijn maat Jegor van Opdorp. Toen hun technische vaardigheden tekortschoten, raadpleegden ze weer een andere vriend: Jom Semah, 3e jaar student ‘Game Art’ aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, die het beeld heeft geperfectioneerd. Daarvoor is een still gebruikt die niet in de film is terechtgekomen; het is vervormd met water, regen, vuur en nebula’s. Semah heeft ook de credits op de poster verzorgd, geadviseerd door drievoudig Afficheprijs- winnaar Susanne Keilhack, maar de filmtitel schreef Knibbe zelf.
 

 


De VPRO Cinema Afficheprijs Eregalerij
2014 Jongens (ontwerp Susanne Keilhack / Buro Fritz)
2013 De nieuwe wildernis (ontwerp Arent Jack)
2012 l’Amour des Moules (ontwerp Joost Hiensch en Susanne Keilhack / ShoSho)
2011 170 Hz (ontwerp Joost Hiensch en Susanne Keilhack / ShoSho)
2010 Zonder pardon (ontwerp Marc Koppen en Theo Maassen / Scherpontwerp)
2009 Angst (ontwerp Sander Plug)
2008 De muze  (ontwerp Silvia Vergeer)
2007 Ellen ten Damme - As I Was Wondering Where This Mixed-Up Little Life
of Mine Was Leading To
(ontwerp Paul Postma)
2006 Diep   (ontwerp Brat Ljatifi)
2005 06/05  (ontwerp Frank Kampes)
2004 Grimm  (ontwerp Alex van Warmerdam)
2003 Van God los  (ontwerp Gijs Kuijper)
2002 Minoes  (ontwerp Michael van Randeraat)
2001 Îles flottantes  (ontwerp Brat Ljatifi)

De vakjury van de VPRO Cinema Afficheprijs bestond dit jaar uit Bor Beekman (filmredacteur de Volkskrant), Emma Curvers (hoofdredacteur Cineville), Tibor Dekker (eindredacteur VPRO Cinema ), Hoyte van Hoytema (director of photography), Hein van Joolen (oprichter Gusto entertainment), Martin Koolhoven (filmmaker), Dana Linssen (hoofdredacteur de Filmkrant), Jan Roelfs (art director) Alex de Ronde (directeur Het Ketelhuis), Joyce Roodnat (Cultureel commentator NRC), Monique van Schendelen ( publiciteitsexpert), Jany Temime (kostuumontwerper), Geertje Veenbergen (hoofd Marketing & Communicatie Nederlands Film Festival), Hanna Verboom (oprichter Filmplatform Cinetree) en Beate Wegloop (art director VPRO Gids). De jury beoordeelde niet alleen op artistieke criteria; de affiches worden ook geacht communicatief en wervend te zijn.