Netflix viert eenjarig bestaan in Nederland

Europese groei gaat gestaag, maar is ook hard nodig.

Ilse van der Velden ,

Met een verrassingsdiner in bijzijn van de Amerikaanse topman Reed Hastings vierde Netflix 2 oktober het eenjarig bestaan in Nederland.

Ongeveer 450.000 Nederlandse kijkers hebben nu een abonnement, volgens recent onderzoek van Deloitte - een aantal dat er volgens Hastings niet ver naast zit ; circa een miljoen kijkers heeft toegang tot Netfix, aldus Hastings zelf. 



De gasten van het etentje werden per bus vanuit Amsterdam vervoerd naar een ‘ geheime’ locatie die zich in Utrecht bleek te bevinden, waar onder de hanenbalken van een voormalig kerkgebouw een tv-dinner werd geserveerd: omgeven door projectieschermen, met bij iedere gang een fragment van een Netflixserie. Griezelserie Hemlock Grove met Famke Janssen begeleidde een voorgerecht dat leek op zwarte aarde met wormen; het knarste tussen de tanden. Tijdens House of Cards kwamen met spek bekleedde schedels op tafel en het hoofdgerecht bestond uit bloedrode koteletten, een ode aan Freddy’s BBQ Joint uit de serie, geserveerd door Claire Underwood lookalikes.


Gasten nemen een ( chocolade) snuifje tijdens het diner ter ere van het eenjarige bestaan van Netflix Nederland

In zijn korte toespraak tijdens het diner sprak Hastings de ambitie van Netflix uit om uit te groeien tot een van ’s werelds grootste entertainmentbedrijven. ‘Onze diepste drijfveer is een combinatie van angst en ambitie. Angst om de plank mis te slaan, angst voor middelmatigheid en de angst om onszelf te serieus te nemen.’

Maar die angst zou ook heel goed andere gronden kunnen hebben. Netflix groeit weliswaar snel, sinds september zijn er weer zes nieuwe Europese landen bij, waaronder Duitsland en Frankrijk, maar dat moet ook: het bedrijf heeft voor miljarden dollars schuld. Dat bedrag is, mede door de recente uitrol van Netflix in Europa, opgelopen tot een kleine 8 miljard dollar. Het gaat om zogeheten ‘streaming content obligations’, verplichtingen, aangegaan met o.a. studio’s en producenten;  aan de enorme catalogus met series, films en documentaires die Netflix uitzendt hangt wel een prijskaartje: in 2014 alleen al besteedt Netflix drie miljard aan content, waarvan een miljard buiten de VS, aldus Hastings eerder dit jaar in een interview met Het Financieele Dagblad.

De omzet van Netflix is net iets meer dan de uitstaande verplichtingen, dus so far, so good. Maar in de Amerikaanse vakpers klinkt  her en der wel wat gemor over de financiële koers van Netflix. Jeroen Segenhout van het FD, die meermalen publiceerde over Netflix , vat het zo samen: ‘Ze varen zeer scherp aan de wind. Feit is, dat Netflix hard zal moeten doorgroeien om komende jaren aan hun betaalverplichtigen te kunnen blijven voldoen.’