Liefhebbers van dvd-extra's kunnen deze recensie overslaan: op A-Film's uitgaven van A Fistful of Dollars en The Shootist staan alleen de films zelf. Op zich geen ramp, maar waarom is in het geval van The Shootist ook nog eens gekozen voor een fullframe-versie?

'De onheilspellende muziek, de gestileerde beelden, de hitte van de woestijn , A Fistful of Dollars is de absolute western-klassieker.' Grote woorden op het hoesje van de Nederlandse dvd-release van Sergio Leone's film.

Als A Fistful of Dollars inderdaad een klassieker is - en wie zou dat willen bestrijden - waarom krijgt hij dan zo'n kale presentatie? Valt er soms alleen bij moderne kaskrakers als Pearl Harbor en The Lord of the Rings een interessante set extra's te bedenken? Of zou al het archiefmateriaal van de film verloren zijn gegaan en had hoofdrolspeler Clint Eastwood wel wat beters te doen dan het inspreken van een commentaarkanaal?

Het is in dit geval niet redelijk om bij distributeur A-Film te gaan zeuren. Een Nederlands bedrijf moet het in de regel doen met elders verschenen dvd's en een keuze maken uit de op die dvd's aanwezige extra's. Je kunt niet van A-Film verwachten dat ze Eastwood alsnog voor een praatje gaan inhuren. De Amerikaanse en Britse dvd van A Fistful of Dollars bevatten enkel een trailer als supplement, en daarmee is de kans op een goed gevulde Nederlandse uitgave verkeken.

Wie aan de film genoeg heeft mag best blij zijn met deze release. A Fistful of Dollars staat niet alleen in het oorspronkelijke CinemaScope-formaat op de schijf, maar ook anamorf : dit betekent dat de transfer meer beeldlijnen kent dan de 'letterbox'-versies op de buitenlandse dvd's, en dus ook beter te genieten valt. Het beeld is scherp , gedetailleerd en redelijk warm van kleur, en bovendien opmerkelijk vuil- en krasvrij voor een film van bijna veertig jaar geleden. Incidentele korreligheid en digitale foutjes mogen de pret niet drukken.

Heel wat minder plezierig is A-Film's versie van een andere western-evergreen, Don Siegels The Shootist. De laatste film van John Wayne, over een door kanker en opportunisme geteisterde revolverheld, blijft ook in deze onaantrekkelijke fullframe-versie imponeren, maar eigenlijk zou je de film dan net zo goed op TV kunnen kijken. Dit keer geen excuus: The Shootist is in Amerika uitgebracht in een keurige widescreen- transfer, met een documentaire over de historische achtergrond van de film als interessante aanvulling.

A Fistful of Dollars
Beeldformaat: 2.35:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital 2.0 (Engels)