Het Belgische Pauline en Paulette was vorig jaar een van de aangename filmverrassingen. Helaas kan dat niet worden gezegd van de dvd-uitgave, die vanaf 22 augustus in de winkels ligt.

BEELD: 5
GELUID: 5
EXTRA'S: 6

Een zwakbegaafde, 66-jarige vrouw, die na het overlijden van haar oudere zus heen en weer geschoven wordt tussen twee andere zussen. Het klinkt als een tv-documentaire van de NCRV, maar is in het kort het verhaal van het Belgische Pauline en Paulette, een van de aangename filmverrassingen van vorig jaar.

Pauline en Paulette werd in Cannes onderscheiden met de Forum Publieksprijs en kreeg in eigen land liefst vijf Joseph Plateau prijzen (het Belgische equivalent van onze Kalveren). Geen geringe prestatie van debuterend regisseur Lieven Debrauwer.

Van de film is nu een dvd-uitgave verschenen. Helaas is die nogal mager uitgevallen. De technische kwaliteiten zijn minder dan je van het medium mag verwachten. Het geluid is vlak (de steeds terugkerende Bloemenwals van Tsjaikovski spettert niet ), het beeld is korrelig, en de kleuren, toch zo belangrijk in de film, zijn flets waar ze weldadig hadden moeten zijn.

Via het menu (veel rozen en de onvermijdelijke Bloemenwals) kan je kiezen tussen een Franse en een Nederlandse versie (nogal wiedes bij een Belgische film), het weinig toevoegende Scène Selectie, en een viertal extra's.

Het 18 minuten durende Achter de Schermen-filmpje is inzichtelijk (Debrauwer schetst een aantal problemen waar hij tijdens de opnamen mee te maken kreeg), maar kan de afwezige commentaar track natuurlijk niet vervangen. Extra's 2 en 3 zijn oude bekenden: filmografieën en trailers, maar het is vanwege nummer vier, de kortfilm Leonie, dat de dvd eindelijk zijn meerwaarde bewijst.

Met Leonie, een ingetogen maar aangrijpende kortfilm uit 1996 over een dementerende oude vrouw (net als Pauline gespeeld door Dora van der Groen), deed de toen 27-jarige Debrauwer voor het eerst van zich spreken. Het is ook indirect de reden dat Pauline en Paulette er kwam. De samenwerking met oudere acteurs, en Dora van der Groen in het bijzonder, beviel Debrauwer zo dat hij de ervaring wilde herhalen en samen met Jaak Boon het scenario voor Pauline en Paulette schreef.

Beeldformaat : 1.85:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital 2.0 ( Nederlands) en 5.1 (Frans)
Ondertiteling: Nederlands en Frans