Is The Goddess of 1967 van Clara Law nu een film over de vervreemding van de moderne mens, of stiekem toch een ode aan de Citroën DS? Je zou door Homescreens mooie dvd-release bijna het laatste gaan denken.

BEELD: 9
GELUID: 9
EXTRA'S: 8

Wat zou Clara Laws The Goddess of 1967 geweest zijn zonder die zalmkleurige Citroën DS? In de DS vond Law de perfecte hedendaagse incarnatie van het Gouden Kalf. Een auto om te aanbidden. Ook als autoloze kijker kun je je voorstellen dat iedereen die achter het stuur kruipt er verliefd op wordt. Die vering, die souplesse, de zachte bas van de motor... Law laat het met haar film allemaal zien en horen, en als eerbetoon aan de snoek is The Goddess of 1967 wellicht nog het meest geslaagd.

Maar dat was toch niet helemaal Laws bedoeling, getuige de korte toelichting die ze op de dvd-release van Homescreen (het video- en dvd-label van distributeur Cinemien) mag geven. The Goddess gaat volgens haar over het isolement en de spirituele verarming van de moderne mens, in de film gesymboliseerd door de Japanse DS-freak die maar niet in contact kan komen met zijn medemensen en zijn omgeving. Misschien maar goed dat de lichtelijk zuurpruimerige Law geen commentaartrack heeft gekregen om haar film van a tot z uit te leggen, want de film wordt door haar woorden onnodig pretentieus en clichématig postmodern.

Dat The Goddess of 1967 over klassieke Citroëns gaat en niet over de malaise van de hedendaagse westerse maatschappij, lijkt door de overige extra's alleen maar te worden beklemtoond. De dvd werd zowaar gesponsord door de Citroën ID/DS-club Nederland, en dat resulteerde onder meer in een mooi geïllustreerde bladertekst over de geschiedenis van de DS en een leerzaam maar ook wat dweperig verslag van de productie van de DS en de Citroën C5. Maar absoluut hoogtepunt is de 20 minuten durende compilatie van oude DS- promotiefilmpjes. Kern van die selectie is de reportage over een Parijs-Dakar- achtige rally door de Marrokaanse woestijn. Twee snoeken die dorp en land onveilig maken met hun gegier en geraas, de bevolking die lijdzaam toekijkt: het drukt Laws centrale thema haast nog beter uit dan de hoofdfilm zelf.

Die hoofdfilm heeft van Homescreen trouwens een perfecte transfer gekregen. De weldoordachte cinematografie komt volledig tot zijn recht in het strakke, heldere en kleurrijke beeld, en op de soundtrack klinkt de Australische outback zoals ze moet klinken - droog, wijds en warm. Een zorgvuldige reproductie van de oorspronkelijke film, waarmee deze dvd ook zonder de extra's bestaansrecht krijgt (de film is naar mijn weten verder alleen in Japan op dvd verschenen). Niettemin zijn het die extra's en de verwijzingen naar de Nederlandse DS-club (' Hebt u vragen, mail dan naar...') die van de schijf een bijzonder charmante release maken.

Beeldformaat: 1.85:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1
Duur: 113 min. (hoofdfilms)