Op 4 oktober (inderdaad, Dierendag) brengt Warner de prachtige familiefilm Minoes uit op dvd. De dvd kent een aantal grappige extra's. Vooral de bloopers met onwillige, verveelde of agressieve huisdieren zijn de moeite waard.

Carice van Houten kijkt met vies gezicht naar het afgekloven sardientje dat ze met twee vingers omhoog houdt. 'Normaal als het op een bord ligt, gooi ik er een blaadje sla overheen zodat ik het niet hoef te zien. Eerst was het het idee dat ik 'm gewoon in mijn mond moest houden, dat vind ik echt heel eng.'

Het is het beste fragment uit de half uur lange featurette op de dvd van Minoes , omdat Van Houten zich net zo charmant-angstig gedraagt als haar personage, de in een juffrouw veranderde kat Minoes. En omdat we verder nauwelijks te zien krijgen hoe moeilijk het is om je op een geloofwaardige manier 'kats' te gedragen.

De meeste tijd van de duidelijk op kinderen toegesneden docu is vrijgemaakt voor de ingenieuze trucages en natuurlijk het eindeloze geharrewar met de katten-acteurs. 'In de voorbereiding denk je: dat is nou toch echt niet moeilijk,' zegt regisseur Vincent Bal over een scène met de Jakkepoes. 'Ze moet binnenkomen, ergens naar kijken. Als je dat thuis oefent met je kat gebeurt dat binnen twee seconden. Zit je met die hele ploeg te wachten, komt die kat binnen en loopt gewoon door. Alles wat mis kan gaan gaat dan ook mis.'

Dat bewijzen ook de talrijke bloopers, die voor de overzichtelijkheid zijn ingedeeld in 'Bloopers mensen', 'Bloopers dieren' en 'Bloopers mensen en dieren'. De laatste categorie is het leukst: Carice van Houten die in haar neus gebeten wordt, een hond die weigert Theo Maassen aan te blaffen, Jack Wouterse die vergeefs maar onverstoord probeert drie jonge katjes in een zak te stoppen ('Kom maar, zooo, je moet niet bang zijn, o daar gaan ze weer, kom nou!!!'); al is het ook erg grappig hoe Carice van Houten uit een vensterbank kukelt en ongecensureerd 'Fuck!' zegt.

Van de overige extra's zijn alleen de verwijderde scènes de moeite waard. Alle toelichting ontbreekt waarom de scènes vervangen of verwijderd werden, maar waarschijnlijk vond men ze overbodig, langdradig of - wanneer Minoes vertelt dat haar moeder door een auto overreden is - te kindonvriendelijk.

De film zelf tenslotte staat er redelijk op. Over de goed gemixte soundtrack valt niets te klagen. Het beeld is kleurrijk en scherp, maar wordt voortdurend geplaagd door digitale fouten: menig egaal vlak valt uiteen in verspringende blokjes, wat zeker op een groter scherm erg storend werkt. Bezitters van een breedbeeld-TV zijn trouwens dubbel gewaarschuwd: de dvd is niet anamorf zoals het hoesje vermeldt. Distributeur Warner is om commentaar gevraagd, maar heeft nog niet gereageerd.

Beeldformaat: 1.85:1 (letterbox)
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1. en 2.0 (Nederlands)
Ondertiteling: geen