Obsession (1976) moet het niet van een geloofwaardige plot hebben. Wat telt zijn het geweldige camerawerk en de prachtige score. Op deze dvd van A-Film klinkt de muziek nagenoeg perfect, maar de film had er beter uit kunnen zien.

BEELD: 6
GELUID: 7
EXTRA'S: 6

Wat betreft de plot en het acteerwerk is Obsession zeker niet Brian DePalma's beste film. Een vergezochte remake van Hitchcocks Vertigo, die nergens weet te overtuigen en nooit meer wordt dan een verzameling interessante en belachelijke scènes. Maar het ziet er allemaal prachtig uit. De Palma werkte in Obsession voor de eerste keer met het CinemaScope-formaat, en elk shot is een volmaakte schildering van kleur, licht en figuren. De film profiteert bovendien erg van de score die Vertigo-componist Bernard Herrmann schreef. Met pakkende melodieën en sinistere partijen voor orgel en koor weet de muziek het niveau van het origineel aardig te benaderen.

Ook het camerawerk is reminiscent aan Vertigo. Veteraan Vilmos Zsigmond heeft Obsession met allerlei filters gedraaid, iets wat Robert Burks in sommige scènes van Vertigo deed om hetzelfde vervreemdende resultaat te bereiken. Een loepzuiver beeld hoef je met dit effect niet te verwachten, maar waarschijnlijk had een flinke poetsbeurt toch voor meer scherpte en diepte kunnen zorgen. Zeker in de meer naturel gefilmde scènes. In elk geval oogt de film nu erg korrelig en flets, met hier en daar wat uitschieters in de primaire kleuren. Het is allemaal net een tikkeltje beter dan een VHS-kopie.

Gelukkig geldt dat niet voor het geluid. Zoals gezegd is de muziek van essentieel belang voor het effect dat de film heeft, en ze klinkt zowel in de Dolby Digital- als de Surroundmix nagenoeg perfect: warm en detailrijk. Vreemd is wel dat de Surround- mix ongeveer een halve toon lager ligt dan de andere twee versies (de dvd bevat ook nog een Franse nasynchronisatie in mono), waardoor soms lichte vervorming optreedt in lang aangehouden noten. Van spectaculaire geluidseffecten is in geen van de versies sprake, maar de verschillende kanalen worden afdoende benut voor het scheppen van sfeer en spanning.

Het enige boeiende extra dat deze dvd te bieden heeft, staat niet eens op het doosje vermeld: een half uur lange documentaire over het ontstaan van Obsession, waarin verschillende betrokkenen uitvoerig aan het woord komen. Door de verklarende anecdotes van onder meer Zsigmond, De Palma en de twee hoofdrolspelers ga je de film in elk geval meer waarderen. En wanneer een geloofwaardige actrice als Geneviève Bujold zegt dat aan Obsession alles klopt, moet er toch iets bijzonders zijn aan de film. Nog een keer kijken dus, in plaats van tijd te verspillen aan netjes uitgeschreven filmografieën en een trailer die even verschrikkelijk oogt als klinkt.

Beeldformaat: 2.35:1 (Anamorphic Widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1 en Dolby Surround 2.0 (Engels); Dolby Digital mono (Frans)
Duur: 94 min. (hoofdfilm)