Na eerdere prachtige releases van onder meer Sneeuwwitje en de zeven dwergen komt Disney nu met drie nieuwe titels: Alice in Wonderland, Robin Hood en De reddertjes. Voor het schrijven van deze recensie kon ik enkel de eerste twee dvd's bekijken, en die stemmen volstrekt tevreden.

Beide films staan er scherp en sprankelend op. Het beeld van Alice in Wonderland oogt net wat meer gedetailleerd en kleurrijk, maar dat is eigenlijk muggenziften.

De dvd's bevatten onder meer de oorspronkelijke Engelstalige soundtrack en de Nederlandse nasynchronisatie, Alice in Dolby Digital 5.1 en Robin in 5.0. De Nederlandse versies zijn alleen aan te raden wanneer je de film met kinderen kijkt: ze zijn slechter gemixet dan het origineel, en in Alice praten de personages gedateerd deftig. Disney heeft wijselijk ervoor gekozen de oorspronkelijke mono-soundtrack niet al te geforceerd te moderniseren: de dialogen klinken nog steeds mono, terwijl de muziek en de effecten de overige kanalen voorzichtig benutten.

De schijfjes bieden, zoals men van Disney mag verwachten, extra's voor jong en oud . Je kunt meezingen met enkele liedjes, en met de pijltjestoetsen van de afstandsbediening een raad- en zoekspel spelen. Die spelletjes zijn voor volwassenen te saai, voor aan Pokemon en Playstation verslaafde kids te traag opgebouwd en voor de allerkleinsten te moeilijk.

Stukken interessanter zijn het van commentaar voorziene foto-album op de Robin Hood-dvd, en de featurette op de Alice-dvd. Die featurette is in feite een promo uit 1951, waarin op een oubollige en juist daardoor weer amusante manier getoond wordt hoe Alice tot stand is gekomen. Als je het filmpje mag geloven werden alle scènes eerst in kostuum voor de tekenaars gespeeld en reed Walt Disney de hele dag rond op een speelgoedtrein.

Ook uit de oude doos zijn de twee Mickey Mouse- shorts - de een een vindingrijke variant op het Alice-verhaal, de andere een niet minder charmant ridderavontuurtje met behalve Mouse ook een hoofdrol voor Goofy en andere Disney-regulars.

Enkele tips voor Disney: maak de volgende keer de menu's wat simpeler en sneller, en open de dvd niet met trailers - dat staat verdomd opdringerig.

Beeldformaat: 1.33:0
Geluidsformaat: onder meer Dolby Digital 5.1 (Alice in Wonderland) en Dolby Digital 5.0 (Robin Hood)