In Taxi Driver (1976) onderzocht hij de morele dilemma's van een twintigjarige, in American Gigolo (1980) die van een dertigjarige, en Light Sleeper (1992) moest gaan over de midlife crisis van een veertigjarige. Een veertigjarige drugsdealer, wel te verstaan.

Het personage van John LeTour, een chique huisdealer in New York, openbaarde zich aan schrijver/ regisseur Paul Schrader in een droom, en leek een beetje op acteur Willem Dafoe . Na enige reserves (Dafoe meldde verontwaardigd dat hij pas 38 was...) hapte die ook toe, vooral op basis van het script van de schrijver van onder andere Taxi Driver, Raging Bull en The Last Temptation of Christ.

Dafoe is inderdaad geknipt voor de rol. Ondanks de vaak weerzinwekkende personages die hij speelt weet Dafoe altijd enige sympathie te wekken, wat in het geval van Light Sleeper (want wie is nou geinteresseerd in de morele dilemma's van een drugsdealer?) essentieel is.

Light Sleeper is, zoals Schrader in de zeer interessante commentaartrack op de onlangs verschenen dvd zegt, bovenal een karakterstudie. Dat er op het eind wat wapengekletter is, was een concessie aan het publiek. Schrader dacht dat de mensen zich zouden vervelen. Inmiddels heeft hij er spijt van, maar hij durft de film toch voorzichtig te omschrijven als: ' probably my favorite.' Bij het zien van de laatste scene, bekent hij, moet hij telkens weer huilen.

LeTour heeft dan inmiddels Gods genade ontvangen. Dat zal de kijker niet een twee drie zijn opgevallen, want de katholieke Schrader schrapte opzettelijk het woord 'grace' (=genade) uit het script, en verstopte alle religieuze verwijzingen in de songteksten ('want daar luister je toch maar half naar'). Aanvankelijk had hij Bob Dylan benaderd voor de teksten, maar toen die er te veel zijn eigen stempel op wilde drukken koos Schrader voor Michael Been, zanger van reli-rockband The Call.

Naast de commentaartrack staat er nog een kwartiertje 'scene-specifiek' commentaar van hoofdrolspelers Dafoe en Susan Sarandon op de dvd, en de obligate trailer. Bovendien is het geluid, met name in de commentaren van Dafoe en Sarandon, nogal hard afgesteld.

Toch is de dvd van Light Sleeper een aanwinst. Niet omdat de film, zoals het dvd-hoesje vermeldt 'een fantastische cultthriller' is, of 'de Taxi Driver van de jaren negentig', wel omdat het een mooie kleine film is, die niet vaak op televisie wordt uitgezonden.

Beeld: 1.85:1 (anamorphic widescreen)
Geluid: Dolby Digital Mono (Engels, Duits)
Ondertitels: Nederlands, Duits , Engels